Efter Vegas kommer New York

Efter Vegas hamnar jag New York. Jag ville dit. Lisa likaså. De andra fortsatte hem till Stockholm.  Det är första gången för oss båda. Göran tipsade om ett trevligt nytt hotell, Eventi, i Midtown. Nära till det mesta.

 

Vi har olika flighter ifrån Vegas och Lisa kommer fram till hotellet drygt en timme före mig. Inte så mycket händer den första kvällen. Ingen av oss har sovit speciellt mycket. Flighten ifrån Vegas började tidig morgon, vilket gjorde att man missade nattens sömn. 3 timmar på sin höjd under flighten kanske man fick.

 

Vädret är runt 10 grader svalare i NY än i Vegas. Bara 33 grader. Luftfuktigheten gör att temperaturen känns mer ansträngande. Det är tufft att vara en ambitiös turist i stålande solsken och fuktig hetta. Vi lyckas. Dagarna fylls med museer, sightseeingbussar med väldigt underhållande guider, Central Park, China Town, Korea Town. Little Italy, SoHo, Grand Central Station, tunnelbana, musikalen The Phantom Of The Opera, Madison Square Garden, Times square,  Broadway, Battery park, taxiresor och en jädra massa promenad gata upp och gata ner.

 

Jag fick också chansen att testa på att lämna in kläder på tvätt. De flesta plaggen var skitiga efter 15 dagar i Vegas. Så det blev till att lämna in plagg i första bästa tvätteri runt kvarteret. De var koreaner.

 

Något som stod högt upp på min önskelista var att få se David Letterman Show. Jag fyller i ansökningsformuläret för biljetter. Vi får inga. Det hade varit stort att få sitta i publiken. En annan gång kanske. Hur som helst letar vi upp The Ed Sullivan teatern där inspelningen är. Just när vi kommer dit ringlar sig kön utanför för dagens inspelning. Jag tittar på folket i kön. Alla med biljetter. Det kändes småtrist faktiskt. Men men… man kan inte alltid ha medvind.

 

En legends arbetsplats.

 

NY är en mäktig stad. Mångfalden är otrolig. Det finns något för alla. Så mycket folk. Hela tiden.  Vi var där i 5 dagar. Det är verkligen inte tillräckligt. Nästa gång har jag bättre kolla på staden och kommer vara redo för nya upptäckter.

Sista dagen innan jag lämnade Vegas pratade jag med en kvinna som jobbade på Wynns spa. En svensk kvinna som först bott i NY i 11 år innan hon nu hamnat i Vegas. Jag fick många bra tips ifrån henne. Berättade att vi hade fem dagar på oss i staden. Inte ens 5 år är tillräckligt tyckte hon.  I’ll be back!

 

 

Många parker. Koolt huvud. Knock you down.                Central Park med en stor sjö och välkänd bakgrund.

 

 

NYPD i rosa. Love it! Känns som jag och NYPD är på samma nivå.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag will tillbaaaakaaaaa!!!! :(

2011-08-05 @ 19:16:17
Postat av: SkalmanAl

yeeez, Will too!

2011-08-05 @ 19:26:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0