Vilket skämt -Norge

Vissa saker kommer och biter en i baken när man minst anar det. I september var jag i norge. Det var en lyckad trip. Varma vänner minsann. Eftersom jag bland annat skulle hälsa på Jimmy i Lillesand tog jag bilen. Jag ville uppleva den norska naturen. Det talas om hur vacker naturen är i norge. Nu ville jag själv uppleva det.

En dag i Oslo, och sen vidare till Lillesand. Sträckan tog väl 4 timmar att köra. Norska vägar är långsamma. Fick höra att man inte talar om avstånd i antal km, utan avstånd i tid. Mellan Oslo och Lillesand är det alltså 4 timmar en normal dag. Hade det inte varit för den magiska naturen skulle sträckan vara en riktig pain att ta sig igenom. 70 km i timmen över halva sträckan. 90 och 110 på resten. Segt. Emellanåt körde jag förbi vägtullar. Såg att norrmännen håller på att bygga en motorväg genom bergen och inte runt dem som den nuvarande vägen slingrar sig.

Innan jag lämnar Oslo träffar jag på 76-åriga Bjarne. Hej Bjarne. Han kör in i mig i en korsning. Kjempefint. Främre delen på förarsidan får sig en rejäl smäll. Det blir ett försäkringsärende och Bjarnes försäkringsbolag täcker mina kostnader. Han körde in i mig. Tack Bjarne. Du hjälpte verkligen inte mig med att hålla ner antalet verkstadsbesök. Tre styckna sedan Maj månad.

Där åker jag med en krockad bil på de norska vägarna. Det känns okey ändå. Oslo var bra, och Lillesand var toppen. Trippen till norge var alltså för tre månaders sedan. Förra veckan fick jag två kuvert hem i brevlådan. Ifrån norge. Försäkringsärendet med Bjarne är helt över. Det är jag säker på. Så varför får jag post ifrån norge?

Att ta bilen till norge blev en dyrare historia än jag räknad med. Dels var bensinen kostsam där i väst. Sedan får jag nästan en chock när jag öppnar kuverten. Det norska vägvärket har spårat min bil ifrån vägtullarna och fakturerar mig totalt 950 SEK för att jag brukat deras vägar. Va fan?!?!? Kostnaden känns helt orimlig. De måste skoja. Jag förstår inte. Hur är det rimligt?

Nu funderar jag på ifall jag ska strunta att betala fakturorna. Vad händer i såfall. Kommer de påminnelser eller droppar de ärendet eftersom jag bor i ett annat land? Undrar vad deras påminnelseavgift ligger på? 500 SEK? Vågar jag spela det spelet? Jag tror det. Kan bli ett kul expriment om något dyrt. Behöver norge verkligen mina pengar?






Bjarne bad om ursäkt. Han lät glad som alla norrmän.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0