Mitt liv som blind

Att inte kunna se är märkligt. Jag har tagit synen för givet. Visst har jag varit tvungen att bära linser eller glasögon, men då jag har sett helt perfekt. Nu efter operationen har jag levt som tidvis blind. Av olika anledningar måste man ha slutna ögon. De två största anledningarna är smärta samt ljuskänslighet. Sen har man i salvor och shit som kräver slutna ögon. Det är då man inser att livet som blind är svårt. Även i sitt egna hem.

Såhär i efterhand är jag glad över att jag många gånger vaknat upp mitt i natten och varit tvungen att gå på muggen. Det var nyttig träning kan jag säga. Jag hittade dit. Gjorde det jag skulle, och sen tillbaka till sängen.

Jag försökte göra frukost en morgon. I normala fall gör jag egen juice. Har en juice-centrifug hemma som jag använder varje dag. Bästa inköpet ever. Men juicen skippade jag. För mycket finlir med maskin och frukt. Gick på en avskalad frukost bestående av ägg, te, yoghurt med hallon samt nötter.

Allt gick förvånansvärt bra. Men sen när jag kontrollerade tillredningen genom att kisa ett kort ögonblick såg jag en katastrof. Kastrullen var fylld med vatten. Perfekt! Plattan var på. Perfekt! Ägget låg bredvid kastrullen på den varma plattan. Inte perfekt! Utan kontrollkisningen hade jag fått stekt ägg istället för kokt. Ja, det samt en jävligt kletig platta för Julia, städerskan. Julia och jag är ett team. Jag skitar inte ner, och hon slipper städa.

En positiv effekt av att vara blind är hur man tar in ljud. Det stämmer att man förstärker hörseln. Musik hör man på ett annat sätt. Fler dimensioner kanske låter överdrivet. Men helt klart hör man olika nivåer. Däremot förblev dåliga låtar fortfarande dåliga. Till och med sämre. Schlagerfestivalen i lördags lät inta alls bra. Ett tips till Christer, han den där melodifestivalsbögen/bossen, är att låta hälften av juryn bestå av synskadade. Då skulle bäst låt vinna. Nytänkande minst sagt.

Okay, så vad saknade jag i mitt liv som blind? Att inte kolla på tv-serier är ett stort minus. Att inte se rent allmänt är ett ännu större minus. Minus kommer nog inte större än så. Läsa är en trevlig sysselsättning. Glöm det. Som blind är det kört.

Min slutsats efter ett par dagar som blind är enkel. Det finns ingen fördel med att leva som blind. Att leva med fungerande ögon är så bra mycket trevligare. Min läkning går framåt. Jag ser inte bra än. Min syn är marginellt bättre mot innan operationen. Ska visst ta upp till två veckor innan jag kan räkna med resultat. Fram tills dess får jag famla mig fram. Typ som jag gjort hela livet...





Krigshjälte goes blind. Han skiter nog i hur han ser ut på kortet. Viktigast
är att bruden ser fin ut... right?!?
Trackback
RSS 2.0