SkalmanAl får grönt ljus

Övergångsställen. Ja, de finns många av dem. Varför känns det som det alltid lyser rött när man kliver fram till dem? Där står man och väntar på grön gubbe. Tror aldrig det hänt något bra vid ett övergångsställe. Massor av olyckor sker vid dem. Hundar passar på att ge ifrån sig avföring. Finns säkert bra statisik för antalet olyckor vid  övergångsställen. Jag har den inte. Låt oss bara anta att det sker många olyckor. Ovetenskaplikt.

De är alltså tråkiga och olycksdrabbade. Bilar susar förbi och man får snällt stå och vänta på att den gröna gubben tittar fram. Min stressnivå ökar alltid när jag närmar mig ett övergångställe som lyser rött. Inte dramatiskt. Oftast marginellt. Men den ökar likväl. Betingat av många års erfarenhet. Kroppsminnet kickar in. Hur gott humör man än är på så sjunker nivån något när den röda gubben lyser. Ja, ni känner säkert igen känslan.

Hur många timmar har man egentligen spenderat vid ett övergångsställe? Är det mer tid än vad vi spenderar på att ge komplimanger? Troligtvis är det så. Det betyder hårddraget att övergångsställen utgör en väsentlig del av våra liv i form av tid och rutin. Vi accepterar dem för de är livsviktiga för oss. Passagerna räddar liv, så vi köper nedsidan ganska lätt.

Jag har tur. Det kan nog vara så att jag bor vid Stockholms bästa övergångsställe. Det känns som om det alltid är grönt när jag kliver fram till det. Nu är det ju såklart inte alltid grönt. Vitsen med grön och röd gubbe skulle ju vara helt utraderad i såfall. Mer sannoligt är att den gröna gubben tittar fram 70% av de gånger jag tänkt kliva över. Varje gång jag närmar mig övergångsstället och ser den gröna gubben blir jag lite gladere. Kanske marginellt. Men gladare blir jag. Känns som en minivinst. Inte så att jag jublar högt direkt. Jag är ju ingen idiot.

Men nu tänker ni -Hur kan det vara grönt 70% av tiden? Det låter ju inte troligt. Nä exakt. Ta ett random övergångsställe och det lyser oftast rött. Helt rätt. Men inte mitt. Anledningen är enkel men ack så underbar. Jag tog ett kort på mitt underbara övergångsställe. Ledtrådar kan spåras av bilden/bildtexten.  Ta gärna en sightseeing till övergångsstället. Köp en god kaffe på Espresso House och dela min glädje över den så ofta lysande gröna gubben!

Ring ifall du vill ha en guide så njuter vi av kaffe och gubbe tillsammans.



Ett underbart övergångsställe vid Sveavägen/Rådmansgatan.





Kommentarer
Postat av: [email protected]

i vietnam lös både rött och grönt samtidigt. vad säger du om det ;D ?

2011-01-20 @ 22:52:40
URL: http://yjily.blogg.se/
Postat av: SkalmanAl

Nä, måste jag ha en åsikt om det? Bjud mig på en resa dit så lovar jag att skaffa mig en åsikt värd att skriva om.... Skickar du biljett? :)

2011-01-21 @ 00:00:28
URL: http://SkalmanAl
Postat av: All ins

Ser fram emot nästa inlägg, "Skalmanal spelar poker bland proffs".

2011-01-21 @ 15:21:14
Postat av: SkalmanAl

Ja du, det inlägget dröjer. Måste förstå vad som hände först. Helt klart så var chokladen jävligt god!

2011-01-22 @ 02:19:29
URL: http://skalmanal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0