SkalmanAl äter pizza på Nyårsdagen

Det blev ett nytt år även för mig...som vanligt. Nyårsdagen var inte helt oväntat seg, och pizza stod på menyn när jag till slut bestämde mig för att lämna lägenheten. Behövde visserligen inte gå så långt. Pizzerian ligger runt hörnet. Samma kvarter. Nyårsdagen är visst pizzeriornas bästa dag. Deras Julafton så att säga.

Pizzerior kan delas in i ett antal kategorier. Vi har vedungsbakade pizzor, Pizza Hut, Primo Ciao Ciao och vanliga "turkpizzerior". Ja, ni känner till de olika typerna. Även vegetarianer har koll på det här. Pizza är näst intill vår nationalrätt. Sen har vi även min pizzeria runt hörnet. Jag kan bäst beskriva den som en turkpizzeria med ambitioner. Deras stora och mest märkliga edge är att de har en kines som pizzabagare. Ja, en KINES. Ägarna tycks vara ifrån mellanösten. Så varför har de en kines vid ugnen? Det är obegripligt. Det är ju som att se en Japan göra Kebab. Eller se en burkaklädd kvinna sälja korv med bröd. Kanske smakar det lika gott. Men själva uppenbarelsen tar genast bort ett par smakpoäng. Är det bara jag som känner såhär? Kan omöjligt vara så.

Jag gillar ju att det är turkar, svenskar, albaner eller serber som bakar mina genuina italienska pizzor. Det smakar godast då. Turkarna hottade upp pizzamenyn med "kebabpizzan". Kommer min Kines snart erbjuda en "Fyra-små-rätters-pizza" och slänga med pinnar? Ingår ris?



/SkalmanAl






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0