SkalmanAl räknar Pollys

En intressant fundering dök upp vid fikat på jobbet i veckan. Av någon anledning kom vi in på vad för sötsaker vi gillar. Är man en handfull människor så är det alltid nån som ska gilla lakrits. Det slår aldrig fel. Verkar som 20% av den svenska population håller lakrits högt på sötsakslistan. Jag äter lakrits, men är inte en av de 20 % som favoritiserar de små svarta.

En annan godissort som delar upp populationen i två läger är Polly. Antingen så är man en Pollyfantast eller så ogillar man dem. Jag hör gruppen som givetvis älskar dem. Även vi fantaster är uppdelade i olika undergrupper. En undergrupp giillar endast de ljusa Pollysarna och den andra gruppen gillar kombinationen. Väldigt sällan hittar man någon som enbart gillar de mörka bitarna.

Det är nu frågeställningen dyker upp kring fikat. Jag hävdar att fördelningen av mörka samt ljusa Pollys inte alls är 50/50 i kombinationspåsen, utan snarare 70/30 till fördel för de ljusa bitarna. Det är en känsla jag har som van Pollyätare. Jag har ju trots allt år av erfaranehet här. Tillverkaren av polly har säkert gjort en mängd underökningar för att få fram den optimala uppdelningen för en genomsnittsPollyätare. Förhållandet i påsen är alltså resultated av kalkylerande hjärnor och ingen höftning av nån proa på godisfabriken.

Det här måste naturligtvis undersökas. Hur många Polly år det i påsen och hur ser uppdelningen ut? Framför mig ligger en tom Pollypåse. Bredvid står en skål full med Pollybitar. Jag har räknat. Tyvärr är jag nu lite irriterad och besviken över att min uppskattning av förhållandet inte stämde överens med resultatet. Men jag överlever och blir väl glad igen när jag börjar käka Pollybitarna.

Påsen innehåller alltså 90 bitar totalt. 54 bitar är ljusa, resterande 36 mörka. Den procentuella fördelningen är således 60/40 till fördel för de ljusa bitarna. Så här såg det ut i min påse. För att göra det mer vetenskapligt behövs givetvis ett större underlag. Fast jag nöjer mig med det här. Det är bra nog.

Frågan är besvarad och vi slipper fundera mer. Svaret ska jag presentera för mina kollegor nu på måndag. Jag räknar med måttliga reaktioner.

Nu ska jag bara njuta av den så väl genomtänkta fördelningen. Det är ju lördag trots allt och kroppen behöver lördagsgodis.




/SkalmanAl




90 bitar kärlek.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0