Tesen om Polly skakas om

En till helg har passerat. Mitt lördagsgodis var även den här helgen en Pollypåse. Lika gott som vanligt bör sägas. Idag är det måndag. Helgens Pollypåse ska nu redovisas. Nya siffror på fördelningen presenteras, samt en revidering kring huruvida Pollyätare enbart kan gilla mörka bitar.

Helgens Pollypåse innehöll färre bitar än testpåse nr 1. Dessutom var fördelningen annorlunda mot tidigare påse. Påsarna köptes in i samma affär. Dock med en veckas mellanrum. Så vad gav undersökningen den här veckan?

Jo, antalet bitar var två färre. Påsen innehöll alltså 88 bitar mot förra veckans 90 bitar. Synd är att jag inte har en postvåg hemma. Vågen hade genast åkt fram för att registrera vikten av de 88 bitarna. Är det så att fabrikören lurade mig på ett par gram i påse nr 2? Jag vill inte tro det. Jag vill tro att de här 88 bitarna var något större än mina tidigare 90 bitar.

Fördelningen då? Här uppstår en större skillnad. Jag kunde räkna till 52/36, med fördel de ljusa bitarna. Den procentuella fördelningen blir då 59% ljusa samt 41% mörka. Jag skulle väl säga att fördelningen i påse 1 med 60% ljusa och 40% mörka passar mig bättre.

Även en revolutionerande upptäckt som omkullkastar min tes om att de flesta endast gillar de ljusa, eller de ljusa i kombination med de mörka, måste redovisas. Jag kan inte undanhålla den informationen. Det skulle vara fel att föra er bakom ljuset. Jag har ett rättspatos och en moralisk kompass. Ibland stänger jag av kompassen. Oftast när det passar mig. Men inte nu.

Turisten Josefin ifrån Lund (Läs om Josefin i inlägget "SkalmanAl är en hjälte") och hennes syster Sara är på besök i Stockholm. Generös som jag är bjuder jag dem på favoriten Polly. Först tror de att det är hasselnötter i skålen. Men hallå?!? Jag vet att ni är tursiter, men har ni så dålig koll i Skåne?

Nåja, hur som helst kommer de snart med den revolutionerande informationen. Och det är att BÅDA två gillar de mörka bitarna bäst. De går till och med så långt så att de menar på att de endast gillar de mörka bitarna. Jag misstror dem först. Fast inte utåt. I min skalle ifrågasätter jag dem. Ansiktet är förstående. Men sen inser jag att de verkligen talar sanning. Är bara att ta till sig informationen. Jag är nu upplyst -Tack!

Slutsatsen av allt detta är att jag inte kan släppta Pollyspåret. Undersökningen måste löpa vidare. Är det så att fördelningen kan variera ännu mer? Kan antalet bitar i en påse skilja sig mer än +- 2 bitar? Vad beror variansen på?

Fler Pollypåsar måste ätas. Eh, jag menar "räknas"...



/SkalmanAl





Påse nr 2. 88 bitar kärlek.


Kommentarer
Postat av: Jeanette (Nettan)

Jag gillar dem bäst med smak som inte är riktigt den där söta chokladsmaken, utan något annat, om du förstår vad jag menar? :)



Jag är så fasligt tankspridd att jag alltid glömmer vilken färg det är ;p



...Vilken är det, o du store Pollyxpert?

2011-02-09 @ 23:36:37
Postat av: SkalmanAl

Du tillhör samma kategori som turisten Josefin och hennes syster. Alltså de som gillar de mörka.



haha, hur kan man glömma vilken färg de har? Glömmer du mellan varje bit eller mellan varje gång du käkar polly? :)

2011-02-09 @ 23:57:34
Postat av: Miss Pollymaster

Här kommer lite sanningsenlig information rörande Pollypåsen och dess ojämna (för vissa ofördelaktiga) innehåll.
Det finns två anledningar till att påsens innehåll består mestadels utav de "ljusa" bitarna aka "mjölkchoklad" bitar.
Det hela började (1965) då förpackningen var icke som idag "tryckt med bild" utan genomskinlig aka "see through"
Mörka bitar såg (och ser även idag) mindre "aptitliga" ut för konsumenterna, och i och med att detta fastställdes fick vi även fram den allra första orsaken till varför blandningen i Pollypåsen låtit sig domineras av dessa ljusare inslagen under alla dessa år.
Andra orsaken till mjölkchokladens fördel i påsen, är just det ordet " mjölkchoklad" som i sin tur leder oss till fakta kring världsmarknaden och dess instabilitet utav råvarupriser.
I det här fallet (lite kortfattat) mindre kakao och mer mjölk = Billigare

Påsens innehåll fick nu ett utseende som tilltalade både konsumentens öga och även konsumentens plånbok.
Cloetta kunde nu hålla kostnaderna nere.

Du kan nu med glädje släppa dina teser om Pollypåsen, En sann mästare har talat och informerat.

/Miss PollyMAster

Svar: Det är så skönt när man får bra och korrekta svar. Då får vi se omvärldsfaktorerna samt brandingen vara positiva tillfälligheter för en konsument som jag. Fördelningen mellan mörka och ljusa är excellent tycker jag, så som många andra.
SkalmanAl

2012-09-13 @ 02:47:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0