Turistinvation -bevis 1

I mitt förra inlägg skrev jag om Per och hans två hotell som är lokaliserade på mitt kvarter. Jag bor bland turister. För att styrka min iaktagelse bestämde jag mig för att räkna de turister jag passerade. Jag började räkna då jag klev upp på kvarteret bredvid. Klockan var kring 18:30. Det var igår. Måndag.

Ganska snabbt får jag syn på ett par. Och sen ett par till. De är lätta att känna igen. Kartor, resväskor och kameror är simpla kännetecken. Men även utan dessa attribut upptäcker man dem blixtsnabbt. Exempelvis så ser kineser annorlunda ut. De är enkla. Dessutom klär sig influgna kineser annorlunda mot inhemska kineser. Spanjorer, Italienare och Amerikaner har sina egna stilar. Det kan vara svårt att skilja på unga, 20-30åriga spanjorer och italienare. Se att de inte är ifrån sverige, det går snabbt som ögat.

Jag passerar en man. Blir osäker på om huruvida han är en turist eller ej. Han är svår. Gubbar kring 50 har närmare till en universiell stil än kvinnor i alla åldrar och yngre män. Han är för osäker. Så jag passar honom. Väl framme vid hotellet har jag redan upptäckt 14 st turister. Utanför står en skock. Jag räknar inte med dem. Känner att 14 st turister räcker på de två kvarteren jag passerat.

Samma kväll är jag på väg att parkera utanför min port. Vad ser jag då, om inte ett stort antal turister. Där går de. Så lägligt med tanke på mitt inlägg. De ber nästan om att blir bokförda som bevismaterial. Jag tar snabbt upp mobilen och tar ett kort.

Jag har haft förmånen att observera turisterna på avstånd nu i ett par år. Någon man snabb lär sig är att spanjorer är väldigt duktiga på att klä sig varmt på höst och vår. När vi är klädda i en tunn tröja på sin höjd, då har de tjocka töjor och jackor. Det ser varmt och skönt ut. Kontrasten mellan dem och alla människor de passerar på gatorna är smått lustig. Inget sagt om vem som klär sig bäst för rådande väderlag.







Bevis 1.
Ingen ifrågasätter väl att det är turister jag fångat med en suddig bild?







Kommentarer
Postat av: Hang Over

Hmmm, är de från Balkan kan din lägenhet vara tom !Vilket är det andra språket i hissen, kyrilliska bokstäver ?

2011-07-05 @ 12:48:06
Postat av: Tjolov

En annan kul hobby är att känna igen svenskar utomlands.

Det är ofta lätt, men se upp med andra skandinaver, där tar nybörjaren ofta fel.

2011-07-05 @ 16:28:59
Postat av: Hang tough

Turistinvassion? Turistinvation? Turistinvazion?

2011-07-05 @ 21:08:44
Postat av: SkalmanAl

Hang tough, oj, ja stavningen blev halvengelsk...haha



Tjolov, Nej tjolov, jag ska inte aktivt leta efter svenskar då jag är i utlandet ;)



Hang over, tja den pratar engelska och ett språk till. Gissa?

2011-07-05 @ 23:32:03
Postat av: Hang tough

Nja Skalman, stavningen blev just ingenting. Mig veterligen så stavas invasion precis på samma sätt på engelska. Halvengelsk? Nja... Halvdum? Helt klart!

2011-07-06 @ 13:43:09
Postat av: SkalmanAl

För svårt ord... kommer aldrig invadera någon eller något. Rapporten efteråt blir för knepig.



I come in peace.

2011-07-06 @ 16:23:07
Postat av: Hang Over

Invasion heter "вторжение" på ryska, känns det igen från hissen ?

2011-07-08 @ 11:56:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0