Dinner out is a go

En händelse fick mig att tänka på en sekvens ifrån en film. En bra film. Så jag satte ihop ett inlägg. Sen insåg jag att första halvan inte kvalificerade sig in här på SkalmanAls blogg. Endast andra halvan. Något avklippt och kanske en aning avvikande ifrån mina andra inlägg. Nåväl, här kommer del 2. Jag kanske gör som George Lucas och skriver del 1 senare. Eller ska jag skriva del 3 först?

Jag kom att tänka på en bra film med Robert Redford och Brad Pitt, Spy Game. Redfords karaktär är en erfaren CIA-agent, spion, som tränar upp Pitt. Brad Pitt förälskar sig i en resurs, en kvinna. Redford ser det som en säkerhetsrisk och ser till att kvinnan försvinner. Brad Pitt bryter med Redford och lyckas på egen hand finna kvinnan i ett kinesiskt fängelse. Den egen initierade fritagnigen misslyckas och även han fängslas.

Informationen når Redford som utan CIAs tillåtelse sätter ihop en fritagningsoperation för egna ihopsparade medel. Operationen kräver amerikanska soldater som flygs in i Kina med helikoptrar. Ingen liten sak alltså. För att få ihop operationen och de rätta papperna förfalskar han en order ifrån en överste. När allt är på plats och den ledande operationsledaren ska konfirmera ordern, kopplas han in till Redford som då sitter i ett slags informativt förhör med sina chefer.

Redford tar samtalet och går iväg en bit i sammanträdesrummet. Operationsledaren frågar "Operation dinner out is a go", bekräfta? Redford svarar "Dinner out is a go". Kliniskt och avskalat. I situationen ett måste. Men det bakomliggande är allt annat än kliniskt.

Den här filmen slutar lyckligt. Redford glider ur CIAs händer och Pitt och hans kvinna fritas.

Nån omkring mig tjatar om att den här typen av film är en "gubbfilm". Dvs att inga kvinnor har bärande roller och inga viktiga konversationer mellan kvinnor äger rum. Det stämmer till punkt och pricka med den här filmen. Men fan vad bra den är.

För att balansera upp "gubbfilmen" kan jag rekommendera dramat "Mother and child". Många starka kvinnor i ledande roller. Synd bara att Brad Pitt och Robert Redford inte har några roller i filmen.







-Dinner out is a go.



Kommentarer
Postat av: Tjolov

Varför är vissa tecken i texten i fet stil? Dolt budskap? Får inte ihop det isf. "dansaeon" .. vad står det för?

2011-06-27 @ 10:51:20
Postat av: Anonym

Dolda och dolda...Du passerar inte första rekryteringsrundan. Trodde inte nån skulle gå bet på. Men det här är sorgligt Tjolov... för dig.



2011-06-27 @ 11:12:32
Postat av: Tjolov

Det var tråkigt att höra.

2011-06-27 @ 13:13:18
Postat av: SkalmanAl

Tjolov, häng inte läpp. Du kan fortfarande bli en Scout.

2011-06-27 @ 13:24:14
Postat av: Alfred E

Jag trodde gubbfilm var det samma som porrfilm ?

Skönt att ha fel, då behöver jag inte känna mig äldre än jag är. Såg nyligen "Bockfesten" med den där Rosselinskan (f-n vad lik hon är sin mamma). Kan rekomenderas, filmen alltså.

2011-06-28 @ 11:08:55
Postat av: SkalmanAl

Skulle det nu vara så att en gubbfilm är lika med en porrfilm, ja då har tjejer definitivt ledande roller i dem jag råkat halka in på ;)

Vi behöver inte prata om din läggning...

2011-06-28 @ 23:55:00
Postat av: y

- Dansa i neon? =)

2011-06-29 @ 14:21:21
URL: http://yjily.blogg.se/
Postat av: SkalmanAl

Stämmer. Du har vunnit en prenumeration av SkalmanAls blogg. Ett stort grattis till dig :)

2011-06-29 @ 14:45:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0