Hittar sedlar, men får ingen

Är det bara jag som hittar sedlar på stan? Jag verkar vara expert på att nosa upp borttappade sedlar. Vid flera tillfällen har jag dessutom hittat sedlar flera gånger samma dag. Jag har en gåva. Tidigare skrev jag om den eventuellt nedsmittade 20-lappen på apoteket. Medvetet lät jag den ligga kvar för en studie.

Förra veckan hände samma sak. Jag var inne på konsum. Stod i kassan och såg en ihopvecklad 20kr-sedel ligga på golvet. Snabbt funderade jag på om jag skulle plocka upp den eller ej. Det som talade för, var att en 20kr-sedel ändå är värd 20 kr, vilket ger mig en 1 1/2 liters Cola light samt växel tillbaka. Det som talade emot var att jag var tvungen att böja mig ner och att folk i kön då skulle se detta. Det händer ganska ofta att jag plockar upp pengen.  Men i det här fallet lät jag bli. Så jag packade ihop mina inköp och knatade ut ur butiken.

Väl ute på Sveavägen ser jag efter kanske 40 meter ytterligare en 20kr-sedel. En snabb analys gillar läget bättre och jag siktar in mig på pengen. Men fan, nån annan hinner upp den för mig. Oflyt. Jag som verkligen ville ha den.

Jag hade en riktigt bra dag när jag var kanske 20 år. Då hittade jag TVÅ st 500-lappar på en och samma dag. Vid olika tillfällen dessutom. Så hur gick det här till kan man undra? Så här var det. Den första 500-lappen kommer jag inte ihåg hur jag hittade. Det var väl på gatan någonstans i Älvsjö där jag då bodde. Jävligt glad blev jag. 500 kr räcker till många lightdrycker. Den andra femhundringen låg så fint och väntade på mig vid kassan på ett konditori i Älvsjö. Nån stackare hade troligtvis tappat den då de skulle betala. Men vad ska man göra? Lämna in den till personalen? -Här har ni. Köp fika för pengarna. (Dum idé)

Nä, jag tog femhundringen. Tusen kr totalt. Det var en bra dag... Jag gillar att spendera, så inte ett öre finns kvar av den skatten.

Nu hoppas jag att hitta lite större pengar. Kanske en väska full med sedlar. Det vore nåt. Vilken toppendag det skulle vara i så fall...






Förutom femhundringen kom jag ut med en sjukt god Butterkaka ifrån konditoriet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0