Det våras för hjul

Ibland funderar man ju om ens hjärnceller verkar tillsammans?  Varför går man ibland ifrån sunt förnuft och enkel logik? Varför underkastar jag mig inte glasklar hård fakta?

Såhär ligger det till. Jag var en "late bloomer". Det tog alldeles för lång tid innan jag såg till att ta mitt körkort. Såg ingen vits med det tidigare. Såg inget behov. Men till slut kunde jag inte förneka mig själv kortet. Dessutom var jag jädrigt trött på folks tjat om körkort. Många år tänkte jag -Låt mig va, jag åker pendeltåg! Den känslan övergick till -Låt mig va, jag är en looser som åker pendeltåg. Jag pallade inte mer. Så jag flyttade in till stan.

Väl i stan blev mitt perfekta alibi till att inte ta körkort närheten till allt. Behovet utraderades. Smart som jag var köpte jag dessutom en lägenhet endast 900 meter ifrån mitt kontor vid hötorget. Det tar alltså 10 minuter att gå till jobbet. Att ens fundera på att åka bil dit är ett tecken på en störning. Men men, jag bestämde mig ändå för att ta körkort. Klokt beslut. Dessutom höll mitt ID-kort på att spricka. Med ett körkort slipper jag förnya ID-kortet.

Nu sitter jag här mitt i stan. Jag går till jobbet på 10 minuter. Jag har ingen familj som behöver skjutsas. Jag har alltså inget direkt behov som motiverar ett bilköp. Det är bökigt med parkring i stan har jag hört och upplevt. Jag hyrde en bil för ett halvår sedan. Kändes skönt att parkera bilen direkt på gatan utanför porten. Hade jag kunnat läsa skyltningen så hade jag inte blivit lappad. Det var visst städdag just den natten. Inte undra på att gatan stod så härligt tom när jag skulle parkera. 800 kr i böter. Jag borde lära mig läsa skyltarna bättre.

Just nu är jag en kass bilförare. Jag har bara haft körkortet i 8 månader. På den tiden har jag knappt kört någonting. Det här stör mig. Så nu måste jag bli bättre. Och det är just därför jag ska köpa en bil. En normal människa med mitt behov och som förstagångsköpare kanske skulle kolla på en billigare variant av bil. Jag är inte lagd åt det hållet. Det klär inte mig känner jag. Jag må köra som en kratta, men det ska göras i nåt nytt.

Jag har alltså bestämt mig för att köpa något nytt. En ny bil kostar mycket pengar. Istället för att lägga pengarna på en statusbil såsom audi eller bmw så tänker jag säkerhet, design, svenskt, prestanda. Volvo. Ja, det är ingen bil som sticker ut. Man får inga extra krogragg på att köra Volvo. Det spelar ingen roll att det är en S60 R-design. Inte många har koll på vad det är för nåt. Jag borde bli mer ytlig...

Tjejen som inspirerade till bloggen om "förlåtelse" som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Hon frågade mig om vad jag hade för klocka när vi sågs. Alltså inte vad klockan var, utan vilket märke det var. Klok och ytlig i ett och samma paket. Hon hade garanterat inte imponerats över en Volvo.

Så vad ska jag göra med min Volvo? Kommer den bara att stå i p-huset och kosta pengar? Ja, det är faktiskt ganska troligt. Utöver att bli en bättre bilförare får jag väl se till att åka och storhandla emellanåt. Men då jag inte lagar mat och jag egentligen bara äter frukost hemma saknas saker att storhandla. Det skulle vara toalettpapper och hudlotion i såfall. 

Imorgon onsdag genomför jag köpet. Att vänta 10-12 veckor på den fabriksnya bilen kanske är bra. Det ger mig tid att skaffa en garageplats i ett närliggande p-hus.

Behovsanalys:

+ jag kan storhandla
+ jag kan hälsa på folk utanför stan
+ jag kan skjutsa folk till arlanda

- är ej ekonomiskt försvarbart på något plan
- bidrar till miljöförstöring (...skiter iiii)
- måste skaffa garageplats
- ingen statusbil
- måste säga att jag kör Volvo
- inget riktigt behov finns som inte kan lösas med att hyra en bil vid behov
- måste skjutsa folk till arlanda

Genomtänkt men inte förnuftigt...






Blir dock en annan färg... rött är för koolt.




Kommentarer
Postat av: Ignatius J Reilly

Bäste Herr Mongoloid!



Ditt val av bil imponerar inte på mig. Inte i något avseende. Volvo är en vämjelig bil helt utan själ, blotta tanken på att styra omkring i ett sådant åbäke får mig att vilja vomera i närmsta papperskorg.



Jag ber dig överväga ett inköp av en mer statusfylld och praktisk bil, såsom exempelvis något från den fina rumänska bilfabrikören Dacia.



Eftersom det är helt uppenbart att hela syftet med denna artikel, i synnerhet och bloggen i allmänhet, är att imponera på mer sinnesvaga och lättduperade kvinnotyg så vill jag bara med detta inlägg klarlägga mitt förakt mot en sådan form hjärntvätt.



I vrede/

Ignatius

2011-03-09 @ 18:38:57
Postat av: Anonym

Käre Ignatius J. Reilly,



haha, är helt mållös. Jag får visst använda andra medel för att dupera dig. Du är ingen dumskalle. Dock har svårare nötter knäckts.



Ett stort tack till att du så väl formulerar dina tankar.



RIP



/SkalmanAl

2011-03-09 @ 20:03:12
Postat av: Starwoman

Jag tycker volvo är sexigt!

2011-03-10 @ 16:01:31
Postat av: S3

åh det betyder att vi ska till Ikea snart bäste vän!

2011-03-10 @ 16:02:08
Postat av: Zapata

Two thumbs up för IJR!



Bästa inlägget i denna bloggs levnadshistoria. IJR verkar vara en mycket sympatisk och intelligent person. Hoppas på ytterligare läsvärda betraktelser från detta geni, som säkert är lika vacker på utsidan som bevisligen på insidan.

2011-03-11 @ 17:08:06
Postat av: SkalmanAl

Yes S3, du å jag ska cruisa till Ikea varje helg för att köpa värmeljus och käka billig korv! Tänkte på dig idag. Måste inkassera den där lunchen nästa vecka. Funkar det? jag kan alla dagar förutom torsdag. kraaam



Zapata, du har tämligen god smak och en förkärlek till snubbar som gör karriär i tidig 30-års ålder.



2011-03-11 @ 23:10:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0