Timing is everything

Tisdag kväll. Rihanna står på min kvällsagenda. Vad står på hennes? Är hon frisk? Dagen innan ställde hon in Malmö. Jag bryr mig inte. Bara det inte påverkar min kväll. Jag har en bra känsla. Hon kliver nog upp på Globens scen. Det känns bra.

19.30 är satt som starttid. Rihanna ska på kl 21 enligt arrangören. Vi kommer dit vid 20. Förbandet lirar. Vi går till en lounge. Jag beställer vin. Det råder ingen direkt platsbrist i loungen. Ett tecken på artistens målgrupp kanske? På andra konserter kan det vara helt knökfullt i restaurangerna. Rihannas fans dricker läsk.

klockan närmar sig 21. Vi kliver ut på golvet. Vi har ståplats. Ingen Rihanna syns till. Trist att vänta. Så vi ställer oss i baren längst bak på golvet. Vakten leggar mig. Måste vara skorna. Hade på mig mina fina sneakers som jag köpte av Anders en blöt kväll. Tack Anders. Dina föredetta skor får vara med om mycket ska du veta.

Vid 21,25 kliver hon ut på scen. Publiken som som till 70% består av tjejer skriker högt. Jag noterar en märklig sak när jag kollar runt i arenan. Publiken kan omöjligt representera urtypen för ett Rihanna-fan. Vart är alla unga invandrarkids? De syns verkligen inte till. Medelåldern är dessutom högre än jag väntat mig. Ett biljettpris på över 600 kr sköter den gallringen väldigt snyggt.

Vi killar i publiken skriker inte. Vi koncenterar synen till det yttersta. Rihanna gillar sex. Rihanna är vig. Rihanna gillar att synas. Men framförallt är hon en riktigt kool och duktig artist. Med 7 listettor som 23-åring matar hon ut hit efter hit. 

Under konserten kliver Rihanna ner ifrån scenen och hälsar på sina fans. Hon rör vid dem. De rör vid henne. Integrerar. De kommer henne nära. Ett vanligt inslag på på konserter. Tur att jag inte är artist. För mig hade momentet med att röra fansen skapat extremt stor stress. Jag skulle inte bara behöva ha en biffig vakt som skydd ifrån fansen. Jag skulle dessutom behöva nån som snabbt fanns där med handsprit. 

Fick för ett tag reda på att Rihanna ställde in dagens spelning i Globen. Jag valde helt klart rätt dag av hennes tre speldatum i sverige. Jag kan trösta alla de 26 000 som nu missade henne i Malmö och Stockholm att hon var riktigt bra. Jag lovar.







Konfetti är ju alltid kul.







Kommentarer
Postat av: Conan

Oväntat att "Bögman-AL" gillar Rihanna... Seriöst, vad i helvete? Lite mer hade jag förväntat mig, detta är ju ett karaktäristiskt lågvattenmärke även för dig! Conan lyssnar för sin del på mer manlig musik, som ex Morbid Angel, Slayer och Nick Cave. Och Bögman-Al tror att han kan out-run Conan? Döm själva läsare. Nu förstår vilket virke som vi båda är gjorda av. Conan av granit och Bögman-AL av miljömärkt, grå-dassigt papper.

2011-11-03 @ 23:43:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0