Hittar 20 kr -Repris

Det här med repriser är ju skönt. Inte lika krävande som att producera nytt. Nu när en ny våg av läsare strömmat in efter Lisas push, passar det också bra med ett inlägg om betting (av hälsan).


Följande händelse utspelades på Hamngatan, på apoteket där. Jag var klar med träningen och hade ett ärende. Klockan var ungefär sju på kvällen.

Jag kliver in på apoteket. Tar en nummerlapp. Ser mig om efter lediga sittplatser. Det är relatvit tomt. Nästan alla bänkar står lediga. Plötsligt ser jag en 20krs-lapp liggandes på en bänk. Jag sätter mig så nära jag kan, fast på bänken bredvid. Jag är cirka 40 cm ifrån sedeln. Observerar. Sket i att ta den. Ingen var i närheten. Nån sjuk jävel har väl planterat den där?

En snabb konsekvensanalys tillåter mig inte att plocka upp sedeln. Vad kan jag vinna? Jo, 20 kr. Förändras mitt liv med 20 kr till i fickan? -Nej, inte det minsta. Vad kan jag förlora? Jo, hälsan. Jag kan ju få ett jobbigt virus eller nån symbiossökande bacill. Analysen tar knappt en sekund. Resultatet givet.

Ibland kan egenheter höja ens vardag. I det här fallet tyckte min semi-hypokondri att det bara var bäst att iaktta pengen. Det blev ett test. Tog 2 minuter. Sen fick 20-lappen sig en ny ägare... Han var mer normalt funtad.






Jag kunde haft en till sådan här i mitt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0