varför händer allt samtidigt?

Idag är det en trött människa som kollar tillbaka i spegeln. Synd, för har en del saker att skriva om. Lite tankar som kan bli bra. Inga dussingrejer. Men fram tills att energin finns där måste jag väl fylla ut med inlägg som inte kräver alltför mycket tanke. Resultatet troligtvis svagt. Har också märkt att det är helt omöjligt att få till roliga inlägg när man är trött. Min känsla nu är total lättja. Får se om inlägget speglar känslan.

För några veckor sedan regnade det som satan. Har för mig att det regnade i nån dag eller två. Jag köpte ett köpte ett paraply. Det är säkert en tidsfråga innan jag tappar paraplyt. Det regnade när jag gick ifrån jobbet. Det regnade när jag gick hemåt ifrån min korta shoppingtur. Jag var på väg hem. Det var mörkt ute.

5 minuter ifrån min lägenhet blir jag stoppad i regnet av en kvinna. Hon är runt 55 år.  Jag tar av hörlurara och stannar till. Vad vill hon mig? Jo, kvinnan är lite vilse och vill ha hjälp med att hitta en adress. Jag hjälper till så gott jag kan. Adjö frun. Lycka till.

Jag fortsätter vidare. Nu är jag bara 1,5 min ifrån min lägenhet. Det regnare fortfarande. Jag kliver över ett övergångsställe. På andra sidan gatan blir jag återigen stoppad av en kvinna. Hon var kring 45 år. Vad fasiken.  Av med hörlurana igen. Vad vill hon mig? Kvinnan är vilse. Hon vill ha direktion. Jag förklarar vart hon ska gå. Adjö frun. Glad över att jag kunde stå till tjänst.

Är det en slump att jag blir tillfrågad två gånger på så kort tid? Det är inte varje dag man blir stoppad och tillfrågad. Så varför två gånger inom loppet av 5 minuter?

Kvinnor är mer benägna till att fråga efter vägen. Det vet man. Är det så att man blir mer benägen att fråga efter hjälp vid dåligt väder? Ja, kanske. Kan det också vara så att kvinnor som ser män med paraply, upplever dem som mindre hotfulla? Ett uppfällt paraply kan tyder på en viss normalitet, vilket bör inge trygghet? Kan shoppingpåsarna också ha påverkat kvinnorna? Jag var inte helt ensam på gatorna. Det fannas annat folk där.

Kanske är allt en tillfällighet. Hur som helst är det intressant att försöka hitta samband. Allt kan ju inte förklaras med ren slump. Något som är helt säkert, är att jag inte kommer gå ut nästa gång det regnar, enbart för att se ifall samma sak händer igen.

Förra veckan hände en liknande sak. Jag blev uppringd, eller påsprungen av vänner, som jag inte pratar med varje dag. Först samtal ifrån norge. Därefter ringer en vän som jag pratar i tel med ett par gånger per månad. En annan vän ringer oxå som jag inte pratat med på en månad. Mitt ex springer in i min där jag bor, och så hänger jag med en tjejkompis på kvällen. Hon och jag hänger ganska sällan. Det var i för sig bestämt. De andra händelserna var inte förväntade.

Vad är oddsen på att de här fem personerna skulle dyka upp samma dag?





Kan du hjälpa mig när du är klar med ditt dansnummer?








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0