Förkärlek övergår till fetish

Jag undrar om vissa val i min vardag styrs av onormala krafter? Nu senast i veckan var jag på löplabbet. Var dags att köpa nya löpskor. Blir en gång per år. Bra sätt att motivera sig att komma ut och löpa. Ny utrustning och man hittar energi. Undrar om en ny stekpanna...hm, troligtvis inte.

Löplabbet är en seriös butik. På med testskor och upp på ett löpband där löpstegen filmas. Sen slow motion för att titta på nedslag.  Där står man och kan inte argumentera emot deras förslag till skor. Visst, jag hade bestämt vilket fabrikat. Men sen ligger ödet i deras kunnande och säljstrategi.

Killen plockar fram en sko som enligt filmningen ska passa mitt löpsteg perfekt. Bara ett fel. Skojäveln är guldfärgad. Design är viktigt. Guldskor funkar inte. Prismässigt låg skon i det högre mellanprissegmentet. Jag kan ju omöjligt gå ner ett steg för att få en snyggare sko. Eller jo, vilken dag som helt skulle jag göra det. Men det skulle vara mentalt jobbigt att väga looks/billigare sko kontra ful sko fast dyrare. Jag upplyser säljaren om att en guldfärgad sko inte är i enlighet med min metrosexualitet. Han visar en helsvart sko med samma egenskaper. Helsvart? Jag ska ut och springa. Inte smyga runt i skogen och våldta.

Som tur är finns ett till alternativ. Givetvis ligger skon i Asics högsta prissegment. Han visar mig skon och berättar att även den skon har egenskaper som passar mitt löpsteg. I det läget bryr jag mig inte så mycket. Skon har rosa inslag på en ljusare blå bakgrund. Skosnörestopparna är rosa. Hur kan jag inte köpa skon? Den är ju gjord för mig. Asics designteam har identifierat en målgrupp dit jag tillhör.

Mina egna tankar om vilka som är målgruppen är; köpstarka, storstadsbor, träningsorienterade, metrosexuella/gay, 28-40 år. Vi är många och vi vill uttrycka oss.

Någon dag efter ser jag en keso i butiken. Förpackningen är rosa. Vad är det för mekanismer som tvingar mig att köpa keson? För jag köper den givetvis. En del kan vara för att ha något att skriva om. Jag har funderat ett tag. Är ganska övertygad om att jag skulle köpa en rosa keso ändå. Skorna hade jag utan tvekan köpt. De är ju gjorda för mig. Men varför? I min värld går det inte lika bra med selleri (länk).







De rosa inslagen vill tydligen fotograferas som röda.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0