Norrmän -ett hyggligt folk

Not till mig själv. Att bila hem 85 mil i ösregn där hälften av sträckan görs på långsamma norska vägar, är inte ett perfekt sätt att transportera sig själv.

Jag hade hoppats att mitt norgebesök skulle ge mig en del intressanta upplevelser. Mina 24 första timmar i Oslo uppfyllde den önskan med råge.

Torsdag. Har knappat in adressen till hotellet på gps:en. Jag anländer. Hotellet ligger inte där. Utanför adressen står fyra afterworkande personer med vinglas i handen. De är glada. Jag frågar efter hotellet. Får förklarat att jag hamnat på hotellkedjans huvudkontor. De jobbar där. Får direktion. Hotellet ligger ett par kvarter bort. De bjuder in mig på vin. Hyggligt folk det där. Måste tacka nej. En av dem var svensk. Mitt första möte med norrmän i norge. Positivt.

Sitter på en restaurang med A. Servitrisen som placerar oss är svensk. Servitören som serverer oss är svensk. Förrätten är god. Vinet likaså. Huvudrätten kommer in. Jag är väldigt hungrig efter resan, men hinner inte ens lyfta mina bestick innan vi snabbt måste gå. Maten packas i låda och vi rusar iväg. Anledning? Jo, nån har sett A med mig och ringer en kille som inte gillar observationen. Han är på väg. Inte en lika hygglig norrman.

Blir ny beställning på en annan restaurang. Matlådorna står bredvid. Servitrisen är svensk. Händelsen är en helt ny upplevelse. Jag brukar äta upp maten, eller smaka i alla fall, innan jag lämnar restauranger.

Kvinnan i hotellreceptionen är norsk. Mannen som kliver ut ur hissen helt naken, är svensk. Va fan, varför är han naken? Han ursäktar sig och berättar snabbt att han blivit utelåst. Händerna är täckande runt påsen och pjäs. -Ingen fara, vi är i norge. Svarar jag honom och ser honom gå mot receptionen. Hans hållning är inte jättekaxigt just i det ögonblicket. Tippar på att han är kring 40 år och motionerar regelbundet. Löpning framförallt. Han hade inget att skämmas för. Ja, förutom att han var naken i en hiss och i en hotell-lobby.

Hur ofta ser man någon naken människa i en hiss? Kan ju bara hända på film eller i Norge. Perfekt tajming. Tack för det.

Funderar på om jag ska skriva om min fjärde upplevelse. Tror jag avvaktar med det till senare.

Fyra ovanliga händelser på mindre än ett dygn. Bara i Norge.

En ding ding värld.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0