Miljösmart

Jag slogs av en tanke. En kontroversiell tanke. -Kan man som tjock, fullt ut hävda att man är miljösmart? Är det så att en normalviktig person utan medvetet miljötänk, är mer miljösmart än en miljömedveten tjockis?

Såhär är det. Man får inte snacka om tjockisar. Inte så att de hör. Speciellt inte på ett sätt som inte är positivt. Du får säga att en tjockis har pondus eller eventuellt att de har fina former. Du kan ifrågastätta en skinny persons matintag. Ingen bryr sig. Men det är förbjudet att tala om för en tjockis att de måste sluta hetsäta. Inte heller kan du på tunnelbanan vänligt informera tjockisen mittemot om att han borde äta en frukt istället för kexchokladen han trycker i sig. Stämningen blir dålig.

Hur kommer det sig att du anklagande kan säga till en väldigt smal person, att hon borde äta mer? Men det är inte okay att informera en tjockis om att den personen borde halvera sitt matintag. Varför är det så? Är tjockisar känsligare än väldigt smala människor?

Det här med miljöfrågan är intressant. Tror att alla vill arbeta för en mer välmående planet. Det är självklart. Vi behöver trots allt någonstans att bo. Den enda anledningen till att majoriteten har den här viljan, är för att vi är beroende av planeten. Hade vi fått en ny identisk jord vart hundrade år, så kan jag tänka mig att vi skulle utnyttja jorden så mycket vi kunde. Skitit i om havet eller allt annat levande tagit skadande av våra avtryck.

Nu har vi ingen annan planet. Och vi måste börja tänka på framtiden. Som individ kan man inte göra speciellt mycket. Vi kan sätta tryck på våra politiker. Ja visst. Våra politiker kan lagstifta och reglera på ett sådant sätt som är gynsamt för miljön. En otacksam uppgift. Det måste dessutom göras globalt. Svår apparat att driva. Så många olika krafter och komplexa ekonomiska följder som effekt. Ingen verkar heller vilja göra eftergifter som inskränker på nuvarnade levnadsstandard. Inte jag. Säkert inte du heller.

Det jag däremot kan tänka mig, innan tekniken hunnit ifatt, är att förbruka mindre mat. Vi äter ändå för mycket mat här där vi bor.  -Jag skulle vilja se en undersökning som talar om hur mycket extra koldioxid en överviktig människa, med BMI över 30, slösar per år. Nån måste väl ha räknat på det?!? Har det den här frågan kanske redan diskuterats i media? Eller är det för kontroversiellt?

Kan det vara så att en överviktig människa som använder kollektivtrafik till arbetet förbrukar mer koldioxid än en normalviktig person som kör till arbetet varje dag?  Snälla, kan någon upplysa mig.










Miljösmartare än snittet?




Kommentarer
Postat av: A.E.N.

Har det inte gått 24 timmar snart ?

2012-04-18 @ 08:06:19
Postat av: SkalmanAl

Gå och lägg dig ;)

2012-04-18 @ 10:01:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0