Den där boken -Del 2

Jag kunde inte låta bli. Jag bröt ryggen på bibeln och började läsa. Skapelseberättelsen är plöjd. Jag kan väl inte säga att jag haft så bra koll på innehållet i Skapelseberättelsen tidigare. Ändå har jag haft fördomar och uttalat mig negativt. Nu vet jag vad som står. Helt klart är att jag varit för snäll i min kritik tidigare.
 
Ingen vettig, rationell och logisk människa borde tro på skapelsen. Enligt den är jorden endast 6 000 år gammal. Ta Noahs ark. Bakgrund: Gud är så missnöjd med hela mänskligheten, förutom med Noah. Gud beordrar därför Noah att bygga en båt. Tror måtten var 125 m gånger 35 m. Tre våningar med en dörr i mitten.
 
Noahs uppdrag är att samla ihop en hona och hane ifrån alla världens djurarter, samt ta med sig sin fru och ett antal svägerskor. Han ska sätta på dem. I biblen får man ha flera fruar. Båten ska byggas för att Gud kommer skölja över jorden med en utplånande flod. En flod som ska dränka allt liv. Djur och människor. Hänsynslöst folkmord i stil med Hitler. Och vad fasiken hade djuren gjort? Äh, Gud är ett svin. Ja, det epitetet kan man ge Gud. Han är en kallblodig mördare.
 
Nåväl, hur logist är det att Noah åker över hela jorden och plockar med sig två av varje art? Idag har vi miljontals djurarter. Vem kan helhjärtat säga att man tror på sådan smörja?
 
Gud gillar inte heller bögar. Men varför skapar han bögar och flator? Gud tycker att människan ska ha slavar. Han tar inte avstånd ifrån slavar utan uttalar en positiv inställning till slavar. Hur humant är det? Mänskliga rättigheter skiter Gud i. Han är ju Gud. Inte klockrent föredöme.
 
Och det här med Adam och Eva och Guds kvinnosyn. Eva skapades alltså för att hålla Adam i sällskap. Ifrån Adams revben. Är det möjligt? Och varför ifrån Adams revben? Varför inte ifrån lite stoff precis som allt annat skapats ifrån? Jaha, blir storyn bättre om det var ifrån Adams revben. Okay.
 
Kvinnosynen är horribel. Ingen feminist borde vara kristen. Kvinnan är till för mannen. Har absolut ingen jämlik roll i Skapelsen. Kvinnan är en tillhörighet och är till för att föda, vårda och underhålla mannen. Gud har ett taskigt genustänk.
 
Vi männsiskor är alltså en kopia av Gud. Då Gud skapade Adam först, kan jag bara anta att Gud ska vara en man. Ja, bibeln skrevs av män. Klart Gud är en man. Tror ingen för två tusen år sedan ens skulle kunna fantisera ihop att Gud skulle vara en kvinna. Nä, så jävla vild fantasi hade inte författarna.
 
Människorna i första halvan av Skapelsen lever mellan 700-950 år. Ett jädra rabblande med namn och åldrar. Jag ser fram emot den dagen teistiska (troende) forskare kan presentera skelett av männsikor som är så gamla. Där har Kreationister något att jobba på. 
 
Det finns mycket mer i Skapelsen som är befängt. Men helt klart är att Gud är ett svin av stor rang. Typ som somliga av de kyrkliga ledarna som genom tiderna bränt häxor och begått mängder av andra hemska brott. Allt i Kristus namn. Vart är alla häxor nu?
 
Det är märkligt att så många som 85 % av amerikanerna och 15% av oss svenskar, är förledda av uråldriga myter och vidskeplighet. Hur kan man tro utan bevis? Helt blint dessutom.
 
Sen pratas det mycket om att vi behöver bibeln för moralens skull. Men snälla. Jag är ateist, likt majoriteten av samtliga svenskar och nästan hela Japan för den delen. Tycker jag har en bra moralisk kompass. Japanerna verkar också vara reko. Betyder det att Kristna behöver bibeln för att inte begå brott? Kliar det så mycket i deras syndiga fingrar?
 
Moses har ihjäl nån Egyptier. Gud skiter i det. Han låter det gå. Istället ber Gud Moses leda folket ifrån Egypten. Ja, Egypterna är dumma. Gud är inte konsekvent. Bara konsekvent puckad i sina ord. För bibeln är Guds ord nedskrivet av människan.
 
För tydlighetens skull vill jag påpeka att jag inte gör någon skilland mellan olika religioner. Folk får tro vad de vill. Det märkliga är att man som ateist är man mer tolerant än många troende. Jag ser inget probelm med att folk är muslimer eller mormoner. Visst, jag kan tycka det är knäppt att tro på sån skit. Men min toleransnivå mot olika religioner är bra mycket högre än många troendes.
 
Bryter här och spar till ett till inlägg. Det kommer fler -Om gud vill.
 
 
 
 
 
Korset som kristna bär, är för att Jesus hängdes på ett kors. Om Jesus hade dödats med hjälp av Elektriska stolen, hade kristna då burit en elektrisk stol runt halsen?
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0