Den där boken -Del 3

Jag fortsätter på religionstemat. Bibeln har hamnat bredvid toalettstolen. Ju mer man läser så inser man att sida efter sida är fylld med konstigheter. Vartenda stycke går att ifrågasätta. Personerna som skrev bibeln hade knappast några krav på sig att texterna skulle hålla för en kritisk granskning.
 
Jag har funderat lite. Hur kan kristna blunda för vetenskapliga bevis? Och är det inte omoraliskt av troende att ljuga för sina barn om dessa lögner. Hjärntvättning av egna barn. En massa lögner förs över. Hur kan det vara moraliskt försvarbart?
 
Det var länge sedan Gud utförde något mirakel. Förut skedde det oftare. Är Gud trött, eller vad är det frågan om? Varför var Gud inte mer förutseende med människans utveckling? Det hade varit klockrent ifall Gud kommunicerade med oss via sociala medier. Han är den största narcissist jorden skådat. Vi ska ge offer och tillbe honom. Vore det då inte utmärkt för honom vara mer interaktiv? En Facebook-sida, Twitter och en blogg? Han hade fått otroligt mycket trafik. Reklamintäkterna kunde gå till välgörenhet?
 
Men nej, troende får istället nöja sig med en gammal och ifrågasatt bibeln som måste tolkas hit och dit. Dags att uppdatera nu.
 
Det finns ett par drivande ateister som jag gått igenom på Youtube. Finns många fina debatter att kolla på. Sök på Christopher Hitchens, Sam Harris eller Richard Dawkins. De debatterar mot talesmän för olika religioner. Alla tre debatterar med en beundransvärd lyhördhet och respekt för sina motståndare. Fantastiskt.
 
Christopher Hitchens som gick bort i cancer förra året, menade på, att det är just rädslan för döden som är människans största motiv till att ha gudar. Vidskepligheten i oss gör att många tror på att det går att bota olika former faror med hjälp av en gud.
 
Jag lyckades ta mig igenom intervjuen (7 x 10 min) med Richard Dawkins och Kreationisten Wendy Wright utan att svära högt eller skicka hatmejl. Helt otroligt att Richard Dawkins inte tappar fattningen. Älskar hur Dawkins provocerar Wright genom att dra paralleller mellan Darwinism med högerpolitik. Wendy Wright är ju såklart republikan (kvalificerad gissning) och väldigt högerorienterad. Däremot är hon som Kreationist starkt emot Darwinismen. Blir så njutningsfullt.
 
 
 
 
 
 Richard Dawkins möter en ignorant apa.
 
 
 
 
 
Nu släpper jag religionstemat för ett tag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åka till andra sidan jordklotet för att förfasa sig över (vår) religion ? Strange!

Svar: Olyckligt att du, anonyma person (fegt), fått intrycket att SkalmanAl skulle vara en reseblogg. Kanske kan det vara så att jag skriver om mina reflektioner vart jag än befinner mig?
Dessutom så kan alla läskunniga se att jag fascinerats av
fenomenet en längre tid. Se del ett.
SkalmanAl

2012-08-06 @ 13:58:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0