Gästspel i en sekt

Vilken tur jag har. Fick en fråga om jag ville följa med på Oriflame's 45-årsjubileum i Globen igår. En fullspäckad globen med Oriflame's främsta säljare och medarbetare från hela världen. Bolaget säljer skönhetsprodukter och finns i 60 länder. Försäljningen sker genom nätverk med hjälp av 3 miljoner oberoende konsulter. Om man är på toppen i ett sådan nätverk tjänar man riktigt stora pengar.
 
Omöjligt att tacka nej till. Speciellt nu när jag varit inne på religionstemat ett tag. Jag hade på känn att företagskulturen skulle vara sektlik. Inte på ett negativt sätt. Har stor respekt för bolaget. Det måste man ha för ett bolag som lyckats så pass bra. De omsätter trots allt ca 12 miljarder. Svenskt för övrigt.
 
Där sitter jag på läktarne tillsammans med de i mitt sällskap. Grundarna talar. De gör det hyfsat bra. Bättre talare kommer senare under de 5 timmarna. Märks att talen är skriptade och extremt genomtänkta. Retoriken lyfter fram framgångsfaktorn. Hur bra "Vi" är. Teamkänslan. Att så många lyckats tjäna stora pengar i säljleden. Att drömmar uppfylls med hjälp av Oriflame.
 
Jag bestämmer mig för att vara öppen för retoriken och låtsas tillhöra "sekten". Det går inte många minuter innan jag får "Vi-känslan". -Vi är bättre än alla andra. -Vi är speciella. Utvalda nästan. Exakt så som sekter måste jobba. Talarna påpekar att globen är fylld av "The best of the best". Det stärker självkänslan. Man får nästan gåshud. Han har rätt också. De som är i globen är toppsäljarna som merparten fått resorna gratis ifrån världens alla hörn.
 
Jag applåderar och tar emot suggestionerna. Applåderar mer än de flesta andra svenska deltagarna. Jag gör det med ett leende. Allt för att förstärka suggestionen. Jag kämpar emot bullshit-radarn. Den tjuter hela tiden. Men samtidigt njuter jag av upplevelsen. Det är det närmaste jag kommit en sekt. Jag är delaktig. En vinnare i ett stort kollektiv av vinnare.
 
Genom kvällen får man höra success-stories ifrån mängder av säljare ifrån olika delar av världen. Det som är genomgående i historierna är att säljarna är tacksamma för att de "fann" Oriflame. Det blev en vändpunkt i livet. Tack vare Oriflame tjänar de nu mycket pengar och kan genomföra sina personliga drömmar. Nästan alla berättar vad de haft för drömmar och att de nu har köpt det där sommarhuset, smycken de tittat på, kan hjälpa sina släktningar, eller att de kan sända sina barn till de absolut bästa skolorna i världen.
 
Anledningen är given. Ju fler drömmar som rabblas, desto större chans är det att fånga och inspirera resten av "sekten" till att kämpa ännu hårdare. För vem vill inte det bästa för sina barn, eller hjälpa släkten. Ja, speciellt då företaget framförallt verkar i utvecklingsländer där skyddsnäten består av familjen och inte staten.
 
En slogan de har är:
"Make money today and fulfill your dreams tomorrow"
 
Den är riktigt bra.
 
En annan slogan som Demi Moore inte kunde få rätt när hon stod på scen, var:
"Believe it, and you will see it"
 
Lätt att tänka på religion. -Tro på gud och du kommer se honom.
 
Kvällen avslutas med en timmes konsert med Roxette. Innan det har även Loreen dragit sin vinnarlåt. Hela eventet med förberedelser, flyga in alla och boka artister, måste ha gått på närmare 100-miljoner. Garanterat pengar de får igen nästa år.
 
Jag är på inget sett kritisk till deras apparat. Tvärtom. Det är ett fascinerande koncept och hade jag chansen att själv få leda ett liknande företag skulle jag kopiera strategin.
 
Mot slutet dras det upp ett hundratal dollar-miljonärer på scenen. Deras namn rullas på storbildsskärmarna. Det verkar aldrig ta slut. Där vill jag också stå nästa år, tänker resten av globen.
 
 
 
 
 
 Wellness -Ett bolag i min stil.
 
 En sekt-slipsten håller på att dras. -The best of the best.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A.E.N.

Stort grattis. Hoppas du fick med dig en massa varuprover så att pedikyr/manikyr inte var förgäves :-)

Svar: Tack? Hoppades på en "goodiebag". Tyvärr uteblev den. Så kvällen var bara nästan fulländad.
SkalmanAl

2012-08-24 @ 08:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0