Den där boken -Del 4

Jag hänger mig kvar ett tag till i religionens tecken. Det är trots allt ett tacksamt ämne. Men den här gången skiftar jag fokus. Bort ifrån bibeln. Nu är det koranen som gäller. Koranen och Islam är något jag kan ännu mindre om än kristendomen.
 
Det mesta jag lärt mig om Islam är genom Hollywood och svensk media. Egentligen är det märkligt att jag ändå fått ta del av så pass mycket information. Ja, med tanke på att Islam som religion är lika mycket påhittat som all annan religion.
 
Ett par veckor innan jag åkte iväg på semester såg jag ett nyhetsinslag. Tror det var Aktuellt. Ett intressant reportage. Bakgrunden till reportaget var att det nu utbildas en kvinnlig polis som valt att bära slöja. Rikspolisstyrelsen (eller vad det bestämmande organet nu heter) har därför beställt prototyper för huvudbonader som religiösa personer kan bära ifall de skulle börja arbeta som poliser. Du ska som troende sikh eller muslim alltså ha möjlighet att klä dig så som din religion kräver.
 
Jag kollar på reportaget och börjar fundera. Jag får inte ihop det. 
 
1) Den unga muslimska kvinnan som nu utbildar sig till polis, är det i enlighet med koranen? Kvinnan är så pass troende så att hon känner att hon måste bära slöja. Men vad säger koranen om att en kvinna skaffar sig ett arbete som innebär auktoritet över män? Ska inte kvinnan vara mannen underkastad enligt koranen? Och som troende muslimsk kvinna borde polisyrket inte gå hand i hand med sin egen tro?
 
2) Tjejen som fått i uppdrag att ta fram huvudbonader till polisen är även hon muslim. Hon bär slöja. Slöjan täcker enbart hennes hår. Tror knappast att slöjan provocerar speciellt många. Hon är givetvis glad över uppdraget och låter sig stolt intervjuas.
 
Det jag inte får ihop med henne är att hon är extremt hårt sminkad. Tänk öststats-luder ifrån 80-talet. Varför bär man slöja om man ändå sätter på sig mer smink än vilken fjortisbrud som helst? Kan väl knappast vara i enlighet med koranen? Jag begriper inte. Vad är vitsen med att bära slöja om man ändå vill attrahera/se fin ut för dem som kollar på en? Vart finns logiken?
 
Jag är kluven till om huruvida jag tycker det är okay att bära religiösa plagg på offentliga arbetsplatser där man kommer i kontakt med andra människor. Tänker framför allt på inom sjukvård och skola. Jag vill inte att min läkare bär heltäckande slöja eller burka. Speciellt inte som han är en man. Dessutom från Persien.
 
Själva anledningen till att folk ens bär religiösa plagg uråldrig. En kvarleva ifrån en barbarisk tid. Är det inte dags att gå vidare? Bli mer modern i tanken och leva mer jämlikt? Varför ska kvinnor skyla sig och inte män? Tänker man efter så är det helt idiotiskt. I alla fall om man anser att mannen och kvinnan är jämlik.
 
För några dagar sedan satt jag på Starbucks i Bangkok. In kliver en arabisk man. Tätt bakom hans kvinna. Hon bär en slöja som enbart täcker håret. Kvinnan släpar på shoppingpåsar. Jag kollar in de båda. Även den här kvinnan har otroligt mycket smink på sig. Hon luktar rikligt med parfym också. Helt klart en attraktiv muslimsk kvinna, som dessutom valt att förstärka sin kvinnlighet med smink och parfym.
 
Jag får inte ihop det. Hur kan man bära så mycket smink och parfymera sig som troende muslim? Det är inte sminket eller parfymen som stör mig. Det är okonsekvensen. -Välj, för fan. Antingen bär du slöja, följer koranen och lever efter urgamla traditioner skapade av barbariska svin. Eller så tar du av dig slöjan och tar ett yrke där du kan komma att ha auktoritet över män. Allt annat är hyckleri i min bok. 
 
Tänk om min uppfattning av koranen är helt fel? Jaja, då kommer en ursäkt. Jag är döpt katolik. Drar en bikt på söndag i så fall.
 
 
 
 
 
 
Dagen till ära åt jag Halal-Buffé. Vart ska detta sluta?
 
 
 
 
 
Ku Klux Klan är en semi-religiös sekt/klan. Hur funkar den svenska polisuniformen med KKK-huvorna? 
 
Ett problem är att de täcker ansiktet. Kanske kan man klippa av toppen till en strut? Som en stjärngosse.
Jobbigt bara när de ska in i polisbilarna. Eller smyga bakom buskar. Ska det finnas en kvällsvariant som är svart?
 
-Du, jag är en KKK-polis. Min religionsklädsel kräver att jag åker cabriolet. Jag kan dessutom inte springa i för kraftig vind, trots att struten är aero-dynamisk.
 
 
 
*Ja, jag ser. Hur ska man kunna åka öppen bil om man inte kan springa i kraftig vind, tänker du. Tänk vidare.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A.E.N.

Visste inte att manliga Persiska läkare bär burka!?
Tänk vad resor kan berika.

Svar: Mitt skämt gick dig förbi. Låt mig förklara...en annan gång ;)
SkalmanAl

2012-08-14 @ 08:27:40
Postat av: A.E.N.

Gammalt Stenmark-ordspråk: Det är ingen ide att förklara för någon som ändå inte förstår ! Challenge me !

Svar: Der kommer. Hinner inte nu. Står i startfållan.
SkalmanAl

2012-08-14 @ 14:12:18
Postat av: Tjolovski

"stalledräng" haha.. du menar Stjärngosse?

Svar: Haha bra att du har bättre koll än jag.
SkalmanAl

2012-08-14 @ 14:48:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0