Spån på Posten

Att människor är olika, utanför etnicitet och religion, blir så tydligt om man får tillfälle att besöka ett av de få Postkontor som finns kvar. Kassahanteringen är borta. Nu är det oftast in-/ut-lämning. Att stå där i kön och se trötta postanställda arbeta är intressant. Graden av servicenivå - låg. Känslan av att de gillar sitt jobb - låg. Känslan av att de är karriärister - låg. Graden av att effektiviteten går att förbättra - hög.
 
Jag står där i kön, liksom många andra. Två kassor är öppna. Det har tagit stopp. I ena kassan står två anställa som betjänar en tjej. Tjejen är klar med sitt ärende. Hon står kvar och ställer massor av frågor. Tiden går. Inget händer. En tredje anställd kommer fram till kassan och börjar även han prata med tjejen. Jag som står mitten av kön märker att hela kön knorrar över situationen. Det står alltså tre anställda och surrar med en kund som är klar med sitt ärende.
 
Jag blir irriterad. Situationen stör mig. Till slut går jag förbi kön fram till kassan och frågar: -Ursäkta, kan nån av er ta nästa person i kön, tack. En av de i kassan säger att de har två kassor och att den andra är upptagen. Alltså, jag får ett ordentligt "God dag Yxskaftsvar" tillbaka. Pucko. -Ehh, ja, men nån av er kanske kan ta nästa person i kön? Jag går sen tillbaka till min plats.
 
På vägen tillbaka passerar jag en man runt 55 år. Han säger -Bra gubbe. Och nickar till mig. Kön betas av och det blir min tur. Jag sträcker fram den färdigattesterade avi-lappen och legitimation. Kvinnan som servar mig har hela tiden stått i den andra kassan. Hon scannar in lappen och säger: -Det här paketet har redan hämtats ut.
-Men jag fick avin idag. Hur kan det vara möjligt?
 
Hon förklarar återigen att systemet säger att paketet är uthämtat. Jag tänker till. Dagen innan hämtade jag ut ett paket med en avi som kom två dagar tidigare. Jag berättar det för kvinnan. I samma stund kommer jag också på att jag var med om en liknande sak för någon månad sedan. Ett av paketen hade redan hämtats ut på en tidigare avi.
 
Kvinnan säger då att de brukar sända ut två avier med några dagars mellanrum. Jag frågar varför de har den rutinen? Får bara svaret att de brukar göra så. Ingen anledning alltså. Nämen vad informativt. Verkligen. -De brukar göra så. Jag orkade inte förklara för henne om hur jävla puckad den rutinen är. Hon skulle ändå inte fatta i och med hennes tidigare svar.
 
Det betyder alltså:
1) Jag får avi 1.
2) Jag går till posten under deras begränsade öppettider och hämtar ut försändelsen.
3) Jag får en till avi. Eftersom det inte går att se avsändare på försändelsen så är det omöjligt att veta om avin är en dubblett.
4) Jag går till posten igen, under deras begränsade öppettider. Står i kö. Får beskedet att försändelsen redan är uthämtat.
5) -Varför gör ni på detta viset?
6) -Vi brukar göra så.
 
Jag har haft ett par veckor på mig att fundera på deras anledning till två avier med ett par dagars mellanrum. Min slutsats är att de är puckon som stjäl min tid.
 
 
 
 
 
 
 
De är duktiga på att transportera försändelser i alla fall.
 

Kommentarer
Postat av: A.E.N !

1/ De javu. Kanske ?!
2/ Du vet inte vad du har beställt? Och hur många.
3/ Den första var din beställning,som du glömt att du hämtatde ut igår. Den andra var ett föreläggande från kronofogden ?!
Var glad att du har en post att hämta "posten" på.
Jag går till Konsum/Coop, tror du att det är bättre, VA ?

2012-12-28 @ 00:06:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0