Associate this

Tre ord trillade in för mig att associera fritt till. Kontering och sex. Jag bakade in dem i ett inlägget "Sexuella trakasserier". Smärtsamma minnen ifrån en svunnen tid gjorde sig påminda. En tid då jag var ett offer för ett sexuellt rovdjur. En kvinna på 61 år.

Ytterligare ett ord trillade därefter in. Jag hoppades på fler. Ju fler, desto fler uppslag. Tjolovski gav förslaget "Periferibekantskapskrets". -Tror du Tjolovski att jag skulle ha problem med att göra ett inlägg av det fjantiga, men något långa ordet? Tog mig visserligen ett par räkningar innan jag lyckes räkna antalet bokstäver. Är inte säker, men ordet kan innehålla 24 styckna. Orkar inte kontrollräkna och kanske tappa bort mig igen.

Det lustiga är att jag nyligen funderade just i banorna kring fenomenet ytliga bekantskaper. Jag försökte dessutom göra något åt det. Skärma mig bort ifrån dem. Allt började för min del 2007. Tiden innan 2007 hade jag mina vänner. Vissa närmare än andra. Men det var ändå folk jag hade kontakt och band med. 2007 förändrades dynamiken och storleken på kretsen.

Med facebook vidgades min krets med vänner dramatiskt. Periferibekantskapskretsen spred sig som en löpeld. Plötsligt hade jag närmare 200 vänner. För många blev det status att ha många vänner. Ju fler man känner desto populärare måste man vara? Det skulle vara intressant att veta vad vänsnittet ligger på. Troligtvis högre än mina 185 som jag nu lyckats kapa ner det till. Inte ens de här 185 skulle jag säga är mina vänner. Nä, de är periferivänner. Skulle jag ringa någon i periferin och föreslå en fika? -Knappast. Jag hälsar inte ens på vissa när jag råkar passera dem på stan. Jag känner ju dem inte. Jag är inte ensam om den saken heller.

4 av mina "top 10-vänner" har inte ens facebook. Vill jag dem något måste jag ringa eller maila. Ska det vara så? 

Innan veckan är slut ska jag ha skarvat bort ett par till i min periferibekantskapskrets. Målet är att ligga kvar med 150 vänner. Kan jag rensa ut och slänga gamla kläder borde jag kunna trycka bort lösa bekantskaper. Eller?

Tjolovski, du har gjort avtryck på internetet. Googlar man "Periferibekantskapskrets", ditt påhittade ord, så får man en träff. Kanske två träffar det efter att det här inlägget postats. Inte alla som kan ro i hamn ett eget påhittat ord vars innebörd är given.

Ge mig fler ord. Jag gillade det här.





Somliga säger att Jakob Hellmans hittills enda skivsläpp, ifrån 1989, med låten
"Vara Vänner" kan vara det bästa svenska albumsläppet någonsin.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0