Sexuella trakasserier

Igår testa jag ett nytt grepp. Bad om att få ord i kommentarsfältet som jag kunde associera fritt till. Hittills har orden "sex" och "kontering" skickats in. Just sex och kontering är ämnen jag kan. Hållt på med båda sakerna i decennier.

Mitt första jobb förenade både sex och kontering på ett tvivelaktigt sätt. Där satt jag på en ekonomiavdelning. Vi var tre styckna på min sektion. Jag och två kvinnor. En kvinna och en dam, är en bättre beskrivning. Den äldre kvinnan var 61 år. Jag 20.

Att komma ny till en arbetsplats är alltid krävande och spännande. Speciellt om det är ens första riktiga jobb. Som tur är lär sig snabbt hur folk och rutiner fungerar. På den tiden hade jag en seriös inställning till mina läggtider. Ville prestera bra på jobbet och kunna arbeta med full energi. Jag la mig kl 22 varje dag. Steg upp 07 i ett års tid. Hur lyckades jag?

Att hantera arbetskamrater kan vara knepigt. Lättast är att inte beblanda sig med dem. Ibland måste man. Speciellt om man arbetar i samma team. Då gäller det att lägga personliga tankar åt sidan. Jag blev hårt testad under mitt år på företaget.

Den äldre kvinnan, jag kallar henne för L, hade en oerhörd stark vilja och hamnade ofta i konflikt med sina arbetskamrater. Stidsyxan var alltid med. L var då ansvarig för gruppen och således ansvarig över mig.

Att bli instruerad av en kvinna i den åldern, som står och hänger över axeln, är märkligt. Tillfällig kroppskontakt passar sig inte på det sättet. Inte heller att stå över ett bord och visa upp sin trötta urrigning. Eller en klapp på rumpan i förbifarten. Det kanske inte betyder något, kan man då tänka? Nä, kanske är det jag som uppfattar signaler som inte finns där? Helt klart blev det dock när damen frågar om jag vill komma hem till henne på middag. Bara hon och jag. Jag var inte ens nära med att tacka ja.

Att bli sexuellt trakasserad av en så mycket äldre kvinna är märkligt. Dels för att det sker på en arbetsplats, men också för att kvinnan är gammal. Äldre människor har man mer respekt för. Man är artigare. Äldre kommer undan med mer. Kanske just av den anledningen.

Det hettade till många gånger mellan mig och L. Hon hade fått folk att sluta tidigare. Jag lärde mig snabbt att inte argumentara emot. Istället lät jag henne gapa på, medan jag höll för öronen. Ja, jag höll för öronen, och hon fortsatte att gapa. Vilken cirkus alltså. Efteråt kom både personalchefen samt andra kollegor och klappade mig på den sexuellt trakasserade axeln. De tyckte jag hanterade L exemplariskt.

Tack ni som gav mig orden. Ni fick mig att återuppleva denna traumatiska tid i mitt liv.







Personerna på bilden har inget med inlägget att göra.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0