My take on Karma

Det här med Karma är intressant. Men vad är karma egentligen? -What comes around goes around. -Man får det man förtjänar. -Det är bra/dåligt för din Karma. -Ge och ta. -Få igen för gammal ost. -Öga för öga, tand för tand. Det finns säkert fler uttryck. Alla säger egentligen samma sak.

Slog upp ordet Karma. Såg då att karma ligger exakt i linje med min egen tro, dvs lagen om orsak och verkan. Avtrycken vi lämnar efter oss får omgivningen att reagera i enlighet med naturlagarna. Det är karma i dess mest enkla form. Jag gillar det. Ingen gudom, ingen religion. Avskalat, enkelt och logiskt.

Allt man gör påverkar ens omgivning. Att hela tiden arbeta för att lämna så bra avtryck som möjligt är mycket mer intressant än att tillbe en fiktiv gud. Det spelar ingen roll hur litet eller stort avtrycket är. Allt räknas. Vi rör och berör. Jag bestämmer själv hur jag vill bli bemött i ett större perspektiv. Inte alltid på individnivå. För det finns alltid folk som är födda på fel sida. Men i ett större sammanhang jämnar det ut sig.

Orsak och verkan ger inte alltid raka kopplingar mellan oss människor. Vi har fri vilja, vilket gör att reaktioner kan hamna fel. Ett pris man får betala för att vara gud i sin egna lilla värld.

Det är därför glädjen blir så stor när det går bra för någon nära som verkligen förtjänar framgång. Man vet att personen har kämpat och har en genuin vänlighet i sig. Den glädjen är oftast lika stark som ens egna glädjeämnen, om inte starkare. Samma sak, fast omvänt, gäller när skiten väl når fläkten för en som förtjänar det. Någonstans där ute har en värld rasat samman, och en annan vaknar upp med ett leende på läpparna.

Nu vet jag vad jag ska svara nästa gång någon frågar mig om min tro. Jag lägger min tro i mig själv, i vetenskapen och lagen om orsak och verkan. Karma.








Kasparov möter superschackdatorn Deep blue. Kan man tillämpa tesen om karma på maskiner?






Kommentarer
Postat av: A E N

Tack det värmde. Kanske lite stora ord men ändå.

För det gällde väl mig, eller...............?

2012-01-28 @ 16:53:25
Postat av: skalmanal

Vet inte vem du är? Men inlägget gäller nog allt folk...

2012-01-28 @ 18:34:45
Postat av: SkalmanAl

Jaha, nu trillade polletten ner :)!

Alla som kan relatera får känna sig träffade såklart.

2012-01-28 @ 21:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0