Mer sömn i år

Den här vintern är ju helt fantastisk. Januari är nästan över och det har knappt varit någon snö. I alla fall inte här jag bor. Underbart. Jag sover mycket bättre den här vintern. Jag får sova igenom hela nätterna. Annat var det förra året. Och året innan det. Det var de hårda vintrarnas fel.

Fick höra av min svenska vän i norge, som är sambo med en norska, att de flesta norrmän sover med fönstret vidöppet. Han vande sig efter ett tag. Läste att en temperatur på 13-18 grader rekommenderas i sovrummet. Inte bara norrmän sover med fönstet öppet. Jag gör. Alltid. Många andra också.

Jag gjorde en miss då jag köpte min lägenhet. Nu vet jag vikten av att ha sovrummet mot en gård eller mot en lugn gata. Inte nog med att jag har Sveavägen runt hörnet. Vägen är tungt trafikerad även på nätterna. Lägenheten ligger också vid en korsning. Två enkelriktade vägar. Den trafiken stör inte. Däremot blir det dubbla störningsmoment av de otroligt högljuda snöröjningsfordonen. Dessutom jobbar de nästan alltid i par eller grupp. Ingen som inte upplevt oljuden kan föreställa sig tortyren i öronen. Att sova igenom en hel natt när fordonens plogar skrapar mot asfalten är svårt, om man inte är döv eller drogad.

Det enda som funkar är ett stängt fönstret, eller öronproppar. Med lite flyt slipper jag öronpropparna i år. Vad har vi? Två månder kvar av vintern? Det borde vi klara.

Sommaren är bättre, trots att jag ibland vill slänga spanska ryttare på sveavägen, för att sabba för de som race:ar.







Arbetsmyror som inte smyger fram.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0