Den där boken

Jag är i ett land som består av 70% buddister, 15 % hinduer och resterande 15% av lika många delar muslimer och kristna. Jag har fascinerats av religion den senaste tiden. Eller snarare av religionens orimlighet och dess märkliga fenomen. Så det första jag gjorde då jag kom in i hotellrummet var inte att sätta på tv:n, vilket många gör. Nej, jag gick till sängbordet och drog ut lådan.
 
En orörd bibel ligger i lådan. Intresset för bibeln verkar ha varit obefintligt. Ser inte ut som någon ens bläddrat i den. Nu blir jag nyfiken. -Kommer jag även hitta Koranen i en låda? Andelen muslimer och kristna är ju lika lika stor här. Men nej, Ingen Koran, eller någon annan helig skrift för den delen.
 
Bibeln har exklusivitet på mitt hotell. Kanske är det inte så konstigt. Hotellet är ett av de bättre och Sri Lanka har trots allt varit en Brittisk koloni. Är inte helt osannolikt ifall den familj som äger hotellet, drog fördelar av Britterna och konverterade till Kristendomen.
 
När jag kollar runt i hotellet ser jag inte många självklara kristna. De flesta verkar vara locals och då buddister och hinduister. En och annan arab ser jag också. Jag skulle som troende arab bli riktigt sne ifall jag hittade en bibel på hotellrummet. Speciellt i ett icke kristet land.
 
Det här är ett lysande exempel på hur religioner försöker påverka andra människors liv. Jag ska vara toleranta mot troende. Jag är alltså ateist. Men jag som ateist ska acceptera en Bibel i sängbordslådan? Borde det inte också ligga en bok i samma låda, som talar om hur orealistiska de här berättelserna är? Berättelser som skrevs ihop under medeltiden av personer med en outvecklad världsbild. Inte undra på att Bibeln är full med konstigheter. 
 
För att inlägget ska bli för långt så delar jag upp det i flera delar. Det här trots allt ett intressant ämne. Fortsättning följer.
 
 
Genesis 1
In the beginning God created the heavens and the earth. The earth was barren, with no form of life. It was under a roaring ocean covered with darkness. But the spirit of God was moving over the water. "I command light to shine!" And light started shining.
 
Ja, så börjar Bibeln. Faktakoll på det? Någon? Vi litar på vad nån snubbe skrev för två tusen år sedan utan kritisk granskning?
 
On the seventh day you ought to think that God rested. But no, he understood that something was missing. Something vital for the whole creation. So on the seventh day, he took an hour to command that SkalmanAl was to be born sometime in the future.
 
* Faktakolla gärna kreationen av SkalmanAl. Jag lovar. SkalmanAl finns här bland oss. Tyvärr har stycket redigerats bort ifrån Biblen under historiens gång. -Ni som inte köper det här har alldeles för svag tro.
 
 
 
Som tur är har jag med mig Slash självbiografi. Jag får spara bibeln till en annan gång.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0