En lapp säger så mycket

Var och handlade idag. På Konsum. Tog första bästa korg. Såg en lapp liggandes på botten. En inköpslista. Jag tog upp lappen. Såg omedelbart ett par intressanta saker.
 
 
 Jag vågar inte lukta på lappen för fler ledtrådar. Min semi-hypokondri sätter stopp för det.
 
 Någon som har en annan teori?
 
 
Lappar kan säga mycket mer än vad som står skrivna på dem. Min hjärna gick igång för att sätta ihop pusslet. Eftersom jag inte lyckats bli förhörsledare eller utredare på Krim, så får jag ta de tillfällen som dyker upp för att iaktta, analysera och komma fram till en slutsats. Hur kul är det inte att iaktta personer på avstånd och utifrån de ledtrådar som finns försöka sätta dem i rätt fack.
 
Så vad säger lappen? För det första är det ingen papperslapp. Nej, det är en en bit ifrån en kartong. En medicinask för att vara exakt. Jag vänder på lappen och ser innehållsförteckningen. En av substanserna i medicinen är Nitrazepam. En substans som finns i lugnande medel som används som sömnmedel. Lappen är inte avriven, utan klippt med sax. Linjerna är dock inte helt raka. Gissningsvis har en kortare variant av sax använts. 
 
Redan nu kan jag gissa att personen är äldre. Troligtvis recept på sömntabletter för sömnsvårigheter så som folk i pensionsåldern kan ha. I kombination med personens rådighet med att återanvända kartongen, stärks indicierna om att det rör sig om en äldre person. Väldigt få människor i arbetsför ålder plockar fram en sax och klipper till lappar. Inte i nutid.
 
Det är på den andra sidan som det intressanta kommer. Lappen är troligtvis skriven under två olika tillfällen. Det är ett mellanrum mellan lista 1 och lista 2. Dessutom har personen använt sig av två olika stavningar för "toalettpapper", som dyker upp vid båda tillfällena. Den första gången med en felaktig engelsk stavning och den andra gången korrekt på svenska. Dock med en antydan till särskrivning, vilket kan tydas som att personen kanske ändå har engelska som modersmål. Något säger mig att väldigt få äldre svenskar särskriver. Det är nog ett syndrom som folk under 60 kan lida av.
 
Grafologi, att tyda handstil, är inget område jag behärskar. Går säkert fort att lära sig utläsa generella tells. Noll koll på det. Tyvärr. Men jag drar ändå slutsatsen att lappen är skriven av en man. Handstilen är inte broderande och är saklig i sin enkelhet. Punkt efter vissa artiklar. Bestämt.
 
Den första delen innehåller tre artiklar. Bröd, toalettpapper och "Kort 3 år". Vad fasiken betyder "Kort 3 år"? Kan det vara ett födelsedagskort för en 3-åring?
 
Del 2 av lappen stärker indicierna om födelsedagsteorin. På den delen står det; toalettpapper och Rosé-vin.
 
Kan det vara så att den är en utrikesfödd farfar eller morfar som varit på Konsum och handlat inför en sammankomst med ett barnbarn? Alla andra saker har säkert hans fru redan handlat tidigare. Var nog därför "Kort 3 år" inte sattes upp på den andra listan. -Gubbe, vakna nu. Kan du snälla köpa toalettpapper och Rosé-vin...det var vi missat.
 
Rosé-vinet ska barnets moder med all säkerhet dricka. Målgrupp för Rosé-vin? Ålder 20-45 kanke? Ett intervall som modern passar in i.
 
Vad enkelt det kan vara ibland. SkalmanAl till Rikskrim nästa.
 
 
 
 
Case closed.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Myran

Älskar detta inlägg! Fantastiskt.

Svar: Tack igen Myran :)Är 99 % säker på att min teori är korrekt. Egentligen borde jag stå bland toalettpappret och spana efter gubben. Vore en bra uppföljning till inlägget.
SkalmanAl

2012-07-30 @ 10:54:16
URL: http://agryde.wordpress.com
Postat av: Myran

Älskar detta inlägg. Fantastiskt!

Svar: Tackar :), Ja det blev ju en bra story. Tur att jag tog rätt korg.
SkalmanAl

2012-07-30 @ 10:58:42
URL: http://agryde.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0