Fel på fötter?

Är det okay att ha fötterna på bordet? Folk snackar om att det är ofräsht och skitigt. Ja, kanske. Måste det vara så? Och är det verkligen så?

Jag funderade. Varför säger man, att man inte ska ha fötterna på bordet? Det är en kroppsdel som alla andra. Ingen säger ju -Ha inte rövhålet i soffan. Både fötter och rövhål har ju oftast kläder om sig. Strumpor och underkläder som minst.

Uttrycket och regeln måste vara en gammal kvarleva. Ifrån en tid då vi inte tog av oss skorna när vi kom hem. Eller tvättade oss så ofta. Då var det vettigare att behålla fötter och skit på golvet. Numera har vi inte probleme med skitiga fötter. Jag tar i alla fall av mig skorna när jag kommer hem. Har också god känsla för hygien. Så vare sig mina strumpor eller fötter kan ses som ohygieniska. Oavsett dag på året.

Jag kan tycka det är skönt att lägga upp fötterna på soffbordet. Det är avkopplande. Men det känns inte alltid helt okay. Speciellt inte om man gästar någon. Då avstår jag precis som de flesta andra.

Jag undrar hur länge vi kommer få höra att man inte ska ha fötterna på bodet? Hur länge ska det vara förknippat med ohyfs?

Att visa undersidan av foten för någon, kan tolkas som respektlöst. Typ;  -Jag går på dig. -Du är inte värd mer än skiten under mina fötter. Men även det här måste bottna i att våra fötter tidigare varit skitiga. Med tiden borde vi rimligtvis sluta att tolka våra fötter så negativt.

Mycket av utvecklingen går framåt väldigt fort. Att bli av med utdaterade förhållningsregler verkar ta längre tid.











Inte mina fötter.






Kommentarer
Postat av: A.E.N.

Den gamla hederliga "stövelknekten" härstammar från vårt bondesamhälle där man tog av sig sina skodon i farstun, INNAN man klev in i storstugan. Så leta nå´n annan stans. Det är inte en kvarleva av den anledningen,i alla fall.

2012-06-07 @ 08:02:44
Postat av: SkalmanAl

Skönt att det var ordning och reda bland de hårt arbetande bönderna. Misstänker att det inte alltid blev ett fotbad efter en lång dag på åkern innan de klev in i storstugan...

2012-06-08 @ 21:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0