Insidan ges sällan en chans

Jag upptäckte en intressant sak under en träningsrunda. Var i Hagaparken. Sprang på en smal promenadväg. Mitt tempo är så jädra högt, så jag blir tvungen att passera folk i var och vartannat steg. Det är just vid en passering jag får en känsla och insikt om hur jag gör när jag passerar människor. De flesta gör förmodlingen på samma sätt.

Om vägen är fri på båda sidorna om framförvarande individ, och man måste passera, så gör man det nästan alltid på personens vänstra sida. Det känns fel och hotfullt att ta det på höger sida. Varför är det så? Jag har funderat på fenomenet ett tag.

Trots att jag klurat har jag inte hittat en fullgod förklaring. Så vilka mekanismer påverkar mig att alltid försöka passera på vänster sida?

Är det en djurisk instinkt som är kopplad till att vi vill ha höger arm fri för att kunna avvärja hot? Den som passerar bär såklart på samma känsla och väljer att passera på den minst hotfulla sidan. Men hur funkar vänsterhänta? Har de anpassat sig till de högerhänta?

En annan faktor kan vara att vi sedan många år har högertrafik. Har trafiken påverkat vårt beteende? Hur gör de i länder med vänstertrafik?

Har det kanske något att göra med hur våra hjärnhalvor är uppdelade? Att vi på grund av överlevnadsmässiga skäl är mer rädda om den högra sidan? Vet att de flesta har ett höger öga som är mer dominant. Om jag känner efter så är jag nog mer "nära" min högra sida av kroppen. Jag har mer kontakt där. Är det för att jag är högerhänt och den används mer. Ligger förklaringen till våra passeringar där?

Kanske beror beteendet på flera orsaker. Skulle vara intressant att få ett bra svar. Som sagt, det här har jag tänkt på ett tag. Men vissa saker ska inte googlas direkt. Sådana här frågor aktiverar hjärnan. Både den kreativa och den logiska delen. Dvs båda hjärhalvorna.








Att passera från höger ger känslan av att komma innefrån. Märkligt egentligen.






Kommentarer
Postat av: A.E.N.

Den bilden är inte från 3 sept. -67. Filminspelning ?

2012-05-31 @ 08:16:31
Postat av: SkalmanAl

Men vad petig man ska vara. Var mer färg på den bilden. Därför ;)

2012-05-31 @ 11:32:01
Postat av: SkalmanAl

A.E.N, här skriver man en reflektion om en intressant upptäckt. Och vad fångar dig? -Jo, utfyllnadsbilden. Ytligt.

2012-05-31 @ 21:21:51
Postat av: Anonym

Observationsförmåga ! Inga 60-talshojar och moderna registreringsskyltar. Varför bifoga en utfyllnadsbild om din upptäckt är så intressant ? Intresseklubben undrar !

2012-06-01 @ 08:00:24
Postat av: Anonym

Kanske för att det var mycket rött i bilden, och färg...?

2012-06-01 @ 15:26:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0