Skolverket gör bra saker

Tänk att det skulle ta till i år innan Skolverket nu förbjuder påtvingande religion i skolan. Bra där. Nu är det inte längre tillåtet med religiös påverkan på skolavslutningen. Och det är även om den sker i en kyrka. Egentligen är det märkligt att religiösa inslag varit tillåtet så pass länge. Sent ska syndaren vakna.
 
Vi har ju religionsfrihet i Sverige. Är det därför förbudet kommit? För att inte utsätta folk med andra religioner än kristendomen för kristen förkunnelse? Har man tänkt att: -Ingen muslim ska behöva utsättas för kristet nonsens. Eller är det för att man äntligen inser att påhitt inte ska existera i skolan?
 
Jag kommer ihåg att jag blev missnöjd varje gång vi skulle till kyrkan med skolan. Kunde inte förstå vad en ologisk gud hade med mitt liv att göra. Men som ung finner man sig ofta i vad auktoriteten säger. Man vet inget bättre. Barn är oförmögna att se och greppa innebörden av indoktrineringen. Samt hur moraliskt fel det är. Det är i för sig många vuxna som inte förstår det heller. Som ung är man dessutom oerhört receptiv. Det är en bra ålder för att pracka på religion, politiska åsikter, grupptryck, främlingsfientlighet osv. Låt kids tänka själva och skapa sig en världsbild utan indoktrinering. Tack för det Skolverket.
 
 
 
 
Larry Hagman gick bort i helgen. En ikon och tv-historia. Jag har en tavla hängandes på kontoret med Larry. Jag blir glad av tavlan. Den får mig att le. Hans charmiga grin smittar alltid.
 
Bilden nedan är inte tavlan på kontoret.
 
Ses i himlen Larry.
(Dubbel ironi)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0