Först på dagordningen

Då är frågan vad jag skulle göra ifall jag nu tagit en annan karriär och istället blivit politiker. Låt oss säga att jag sitter invald i Kommunfullmäktig. Vilka frågor vill jag driva? Jag har två saker på agendan.
 
Vilken grupp människor i Stockholm kommun begår flest brott? Jo, cyklister. De begår lagbrott på löpande band. Innan de har kommit till jobbet, så har de cyklat mot rött. Mot enkelriktat. På övergångsställen. På trottoarer och inte lämnat företräde till fotgängare. Förstår inte varför fler cyklister inte råkar illa ut. Är det för att alla andra tar extra hänsyn till dem?
 
En bilist vill inte köra på en cyklist. Brukar sluta riktigt illa och vilken bilist vill vara vållande till det? Fotgängare är också extra försiktiga med cyklister. Gör ont att bli påcyklad. Så, cyklister kan fortsätta åtnjuta den här implicita ansvarsfriheten som getts dem.
 
För nån vecka sen fick jag se en kvinna snackandes i mobilen som hon höll mot örat samtidigt som hon på cykeln svängde i en korsning och hamnade lite fel. En del av mig tänkte "God, strike here down". Gud lyssnar aldrig på mig.
 
Så, varför inte se till så att cyklister också följer våra lagar? Ut med poliser med bötesblock. Kan till och med öka kommunens intäkter. Eller lyder polisen under Landstinget? Ökade intäkter hur som helst.
 
 
Jag tar punkt två i nästa inlägg.
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0