Punkt nummer två

En annan sak som behöver ordnas upp, utöver cyklisterna, i den här stan är vår stadsvy. Det mesta av Stockholm är fint. Det som inte ser ut som en ljuv målning kan jag leva med. Fast en sak irriterar mig. Och just det här irriterade elementet har ökat de senaste åren.
 
Varje dag, så fort jag går utanför dörren passerar jag tiggare. Jag är så trött på dem. Utan överdrift ser jag minst tre tiggare utplacerade på vägen till jobbet. Lika många när jag går hem. Jag har ca 800-900 meter från lägenhet till kontor. Det ger en tiggare per 300 meter. För koncentrerat. Och då har jag bara räknat på ena sidan av gatan.
 
De är helt okay duktiga på sitt jobb. Att tigga. De inte bara vågar be om pengar, de gör det målinriktat och ganska aggressivt dessutom. Inte speciellt trevliga heller. I mitt tycke ser männen mer sympatiska ut än kvinnora. Vilket är konstigt då kvinnor oftare uppfattas som svagare och mer hjälplösa än män. Fast inte nu. Är det för att en tiggande man, är mer på botten, än en tiggande kvinna?
 
Av deras utseende att döma, väldigt bruna européer och skitiga som "uteliggare" ofta är, så kan man gissa att de är från fattiga delar i Centraleuropa. En dag stannade jag upp framför en av tiggarna. Jag frågade henne på svenska vart hon kommer från. Hon hoppades såklart på att få pengar. Bad mig prata engelska. Jag frågar igen. Hon svarar Rumänien.
 
Jag gick därifrån, utan att bidra till att vi har sådant omfattande organiserat tiggeri. Kommer aldrig bidra till deras affärsverksamhet. Det borde ingen göra. Fan, sluta allihop. Skänk pengarna till Rädda barnen, Amnesty eller någon annan hjälporganisation istället. Bidra inte till tiggeri-trafficking. Speciellt inte som den landar i mina hoods.
 
Förra veckan. Jag sitter på fik. Espresso house. In kommer två yngre varianter av de som brukar sitta ute och tigga. Killarna är kanske 17 år. Kliver in på fiket och går från gäst till gäst och tigger. Nytt fenomen. De kammade noll hos mig.
 
Varför inte lagstifta bort tiggeriet? Förlägga det med böter, vilket man exempelvis gjort i Londons t-bana. Visst, tigg på, men det kommer kosta dig 2 lax alternativt omedelbart respass hem.
 
Är det bara jag?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ska det vara så här? Varför tar inte polikerna tag i det organiserade tiggeriet?
Är det en känslig fråga? Har jag missat något? 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A.E.N.

Fyndigt med skylten! Eller var det bara tur ?

Svar: Det är tydligen så fyndigt så att det gått mig fullständigt förbi ;)
SkalmanAl

2013-04-30 @ 14:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0