Att forma en karriär

Det är mycket som man med tiden inser är bra kunskap. Politik till exempel. Att det berikar ens förståelse för det sammanhang man lever i. Både inrikes och utrikes. Det hade varit nyttigt att engagera sig politiskt när man var tonåring. Inte för att jag känt ett starkt engagemang i någon samhällsfråga. Hade inte heller velat snöa in mig i ett fåtal frågor med begränsad livserfarenhet. Har så fruktansvärt svårt för idealister. -Väx upp. Ut och lev. Se alla sidor. Kom tillbaka sen. Tills dess -Shut tha'fuck up.
 
Det som däremot hade varit värdefullt att ha med sig, är med den skicklighet som politiker kan navigera och argumenterar i debatter. -Lyssna, lägga upp strategier, hålla sig till en plan, beröra, verbaliserar och ändrar folks åsikter. Det är inte bara en konst, det är ett effektfullt vapen också. Ungdomförbuden är en ypperlig plantskola -som jag inte gick. Jag hade inte den insikten då. Tyvärr. 
 
Teater är en annan bra sak att ha med sig i bagaget ut i arbetslivet. Samma sak där. Tog ett tag innan jag insåg nyttan med den kunskapen. För sent. Fotboll är en annan miss. Stor sport. Missade faktiskt alla lagsporter. Istället satsade jag på pingis. Grymt kul. En lagsport hade kompletterat pingisen och de andra individuella sakerna jag höll på med. Också nyttigt för ens utveckling. 
 
Det där med att man som barn ska få utöva det man själv vill, kanske inte alltid är bäst för ens personliga utveckling. Hade det varit bättre om jag "tvingats" testa på en massa saker under ett par års tid? Kanske hållit kvar i pingisen som huvudintresse, men samtidigt fasat in och ut andra aktiviteter? Vet barn vad de egentligen vill, eller vad som är bäst för dem? Mitt långsiktiga tänk fanns inte i min skalle som barn. Det var inte utvecklat. Är man då förmögen att ta livsavgörande beslut? Jag hade "förmånen" att välja själv. Bra eller dåligt?
 
Jag hade säkert avskytt idén om att gå med i ett ungdomsförbund eller i en teatergrupp som tonåring. Eller? Man vet aldrig. Kanske hade SkalmanAl nu istället suttit i Kommunalfullmäktige och försökt lagstifta bort det organiserade tiggeriet på stan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ole dole doff...muf, luf eller fotboll?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A.E.N.

Undrar om det är någon stackars förälder som känner sig skyldig nu ? Du kunde ju ha blivit nå´t !

Svar: Nä, ingen ska behöva känna sig skyldig för att diamanten inte slipats rätt redan från början ;)
SkalmanAl

2013-04-03 @ 08:31:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0