Greppa rätt

Jag har som sagt svårt för offentliga handtag. Bor man i en stad så möts man av handtag så snart man lämnar lägenheten. Det börjar med handtaget på porten. Sen dyker de upp överallt. I affären, på jobbet, på gymmet i garaget och så vidare.
 
Handtagen kommer också i olika former och storlekar. Det fick mig att fundera. På modellen större handtag ges en möjlighet att minimiera exponeringen av skit ifall man lyckas hitta den del av handtaget som får minst beröring. - Vart på handtaget greppar folk som mest? Det borde vara mitt på. Kanske mot den övre delen av greppytan. Men då kvarstår frågan om vilken del som får minst kontakt. Det är den delen jag vill åt.
 
Det skulle vara intressant att studera hur och vart folk greppar handtagen. Tar man på ett opopulärt ställe kanske man undviker indirekt kontakt med 90 % av de som använt handtaget. Det skulle i sin tur minska risken för att exponeras för baciller med ungefär samma procentantal.
 
Kan ingen studera detta och återkomma till mig, tack.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dörrhandtag till garaget. Kanske dags för SKL (Statens kriminaltekniska laboratorium)
att göra lite samhällsnytta och undersöka ett 100-tal handtag?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A.E.N.

Välkommen i klubben. Inte bara jag som haft samma tankar. Skönt att inte vara ensam.
Ett sånt handtag som visas på bilden greppar jag, helst med endast två fingrar, längst ned i det "högra" hörnet. Har du många läsare så är också det en ofredad zon, snart.

Svar: Great minds think alike - sägs det ju. Jag är beredd att hålla med. Att ta tag i handtaget angivet ställe borde vara mer safe. Men kan det var så att snuviga småbarns lortiga händer även hamnar där?
SkalmanAl

2013-08-21 @ 13:53:49
Postat av: E.A.N..

Inte i "kröken", visar långvarig forskning. Men för att minimera risken för kontaminering (vissa avvikelse förekommer ju i all forskning), greppas med endast två fingrar. Alternativet är att vänta på någon in-/utgående och smita emellan !

2013-08-23 @ 09:39:33
Postat av: J-town

Kanske vore det bra att exponeras lite av baciller för immunförsvaret. Bara en tanke...

Svar: Det låter riskabelt...
SkalmanAl

2015-02-04 @ 19:54:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0