Hierarki

Det är skönt att man lever i ett samhälle där vi inte har en utpräglad hierarki som genomsyrar allt vi gör. Orka leva i ett kastsamhälle eller i en sekt. Jag skulle kunna säga att jag är för en viss nivå av styrning - men inte något som kräver att man hela tiden ska förhålla sig till andra beroende på social status.
 
Vi har en praktikant på kontoret. Hon är kines. Trevlig och duktig tjej. Studerat i Sverige i tre år. Uppväxt kring Beijing-trakten. Det är lunchdags och jag kilar iväg för att köpa mat i Kungshallen. Kommer tillbaka och sätter mig vid köksbordet. Precis mittemot henne, där hon äter. Det är bara vi två vid bordet.
 
Nu händer en lustig sak. Hon flyttar då sin tallrik och byter stol så att vi hamnar diagonalt från varandra. Jag blir såklart tvungen att fråga varför hon bytte stol och inte satt kvar mittemot mig? Till svar får jag att jag är hennes chef och att vi inte är jämnbördiga för att sitta mittemot varandra. Intressant, men så väldigt främmande för oss.
 
Jag förklarar för henne hur det funkar här. Numera kan vi sitta mittemot varandra. Fast hon ställer sig fortfarande alltid upp när jag kommer till hennes skrivbord. Givakt!
 
I veckan satt vi och åt igen. Jag satt vid bordet när hon satte sig. Hon satte sig diagonalt från mig. Sitter nog i ryggmärgen det där. Hur som helst. Hon spiller lite mat. Jag erbjuder henne en servett. Hon kommer då att tänka på en rolig situation som uppstod inom en grupp kinesiska sverigeresenärer som hon guidade.
 
De här människorna var från inlandskina. En av dem är deras självklara ledare. De andra nickade instämmande. Ledaren hade troligtvis inte flugit tidigare. Det är nu hierarkin ställer till det. Mat skulle serveras. Ledaren får då för sig att flygplansstolens löst fastsatta tyghuvudskydd ska användas som haklapp. För honom var det självklart.
 
Ledaren säger till sina undersåtar att maten snart ska serveras och att samtliga ska sätta på sig haklappen.  Sagt och gjort. Gruppen sätter lydigt på sig haklappen och väntar in maten. Ingen vågar informera eller tillrättavisa ledaren. Ingen vill genera honom så att tappa ansiktet i en offentligt miljö. Inte heller kabinpersonalen på Air China sa något.
 
Med sådana sociala regler borde svenskar och européer ses som socialt oslipade ur ett kinesiskt perspektiv. Skulle vara kul att höra omvända iaktagelser.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0