Skärmar och skit

Det är nya tider nu. Konsum har byggt om. In med en charkdisk, nya skåp för diverse kyl- och frysvaror och fler självbetjäningskassor. Ut med ett par kassor och pantmaskinen står nu utanför grindarna. Hela sju självbetjäningskassor har de tryckt in. Säkert riktigt bra för att rationalisera bort kostnader och få ökad lönsamhet. Det är bra.
 
Nationalekonomer hävdar ju att högre vinster resulterar i återinvesteringar och således fler arbetstillfällen. Något att tänka på för alla gnälliga vänstermänniskor.
 
När ljuset ligger på, syns stora fettfläckar på skärmarna. Det går inte att missta vart folk trycker. Betal- och sökknappen är äckligt populära. Egentligen ska man inte fundera på hur vidrigt det är att trycka på samma kvadratcentimeter som hundratals andra människor tryckt. Men är man inte mer sjuk ifall man inte tänker på det? För det kan inte bara vara jag som semi-hypokondriker som lider av skärmarna?
 
Det ligger fortfarande ett stort motstånd bland Coops kunder för att använda självbetjäningskassor. Vissa är väl rädda för tekniken. Andra kräver personlig kassaservice. Finns säkert andra anledningar. Av den anledningen cirkulerar det alltid ett biträde kring kassaavdelning. Manickerna har en förmåga att krångla också.
 
En dag frågar jag en anställd hur ofta skärmarna rengörs. Jag får till svar att de försöker rengöra dem en gång per dag. Hon låter inte övertygande. Så jag frågar då om de verkligen hinner med det varje dag eller om det till och med kan gå en vecka emellan. Här får jag ett svar jag absolut inte vill ha, Hon erkänner. Det slarvas. 
 
Min nästa fråga i kartläggningen är då hur många kunder de har per dag. Hon gissar 2-3 tusen. Låt oss anta att hälften väljer självbetjäningskassorna. Räknat på 1 500 kunder delat på 7 kassor får vi kring 215 kunder per skärm och dag. Alltså 215 människors skit. Vart har dina händer varit? Är du sjuk? Vidrig tanke.
 
Nu antar vi att det går ett par dagar innan skärmarna desinfekteras. Vi kommer då upp till 500-700 kunder. Hur bra är det i sjuktider?
 
Placeringen av maskinerna har också betydelse. Jag antar att kassorna som ligger närmast får flest användare. Kanske upp emot 30-40% fler än de längre bort. Då det inte alltid är kö i affären borde kunderna oftast gå till en kassa som ligger nära.
 
Man behöver inte vara ett geni för att förstå vilka kassor jag helst går till.
 
 
 
 
 
 
Tesen om att kassorna närmast har flest användare stämmer om fototillfället ska representera
ett slumpmässigt mönster. 
 
 
 
 
Tänkte konstruktören att jag ska sätta mina fingrar i hålet där alla andra
skitiga fingrar varit? Utan glipan över glasdörren hade det blivit svårt för mig att
handla kylvaror.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0