Höjd säkerhetsstatus USA

Förr veckan läste jag att USA höjt säkerhetsstatusen i landet på grund av deras hotbild. Exakt vad det innebär vet jag inte. Antar dock att NSA, FBI, CIA , gränskontroller och andra myndigheter skruvar upp sina aktiviteter. Som medborgare eller turist märker man inte av stegringen när man väl kommit in i landet. Inte i normala falla i alla fall.  Men idag är ingen vanlig dag.

 

I skrivande stund sitter jag på en flight mellan Miami och Las Vegas. Jag försöker alltid se till att jag hamnar på en stol vid en gång. Det ger mig två fördelar. Dels kan jag gå på muggen utan att ta hänsyn till folk. Dessutom är chansen att överleva en flygolycka betydligt högre om man sitter vid en gång. Allra störst chans för att överleva har man ifall man sitter vid en gång långt bak i planet, med maximalt åtta rader från nödutgången.

 

Jag hamnar bredvid ett äldre Skotskt par. Småsnackar lite med damen som sitter i mitten. Efter en timme händer något med hennes man. Han tappar medvetandet. Vi tillkallar kabinpersonalen som snabbt försöker få koll på situationen.

 

En svart uniformerad medicinutbildad Air force-officer kommer fort till undsättning. Han agerar coolt. Därefter kommer två civila flygplanspoliser fram och assisterar. Ingen av dem identifiera sig, men det är uppenbart att de är säkerhetspersonal. De rör sig självsäkert i kabinen och hämtar medicinsk utrustning som finns placerad i planet. Jag ser även att den ena använder flygplanets ”dator” för att kolla något. Den andra snubben har en större variant av mobiltelefon på bälteshållaren. Ett plus ett…

 

En av poliserna satt i Första klass, medan den andra satt bak i coachavdelningen. Skulle gissa att de är kring 45-50 år. Stadiga killar, utan att vara feta. Båda bar keps och såg faktiskt ut som civilare. Jag vet, det är lätt att säga det nu då de gjort sig till känna.

 

De får igång den äldre mannen och hans hälsa stabiliseras. Jag blir ombedd att ta mannens säte vid fönstret. Han får min stol. Jag är inte överlycklig men visar givetvis inte mina känslor utan är så hjälpsam som jag kan förväntas att vara. I mitt huvud så tänker jag på att jag är fast längst in. Att jag har mindre chans att överleva, och att jag nu sitter i en eventuellt kontaminerad stol. Det är inte tip top för en semi-hypokondriker.

 

Efter en timme händer samma sak igen. Samma procedur. Mannen sitter nu med syrgasmask på sig och funderar kanske på vad de inte borde göra i Las Vegas. Frugan sa att hon ville till Grand Canyon. Jag skulle inte betta på att kommer ut dit.

 

Mannen hade förhoppningsvis överlevt även om poliserna och officeren inte varit med på planet. Men kanske, så har han det höjda säkerhetsläget, att tacka för att han nu kan stiga av planet på egna ben.

 

Eftersom det inte passade sig att ta ett kort på vare sig poliserna eller den drabbade mannen så lägger jag upp ett kort jag tog under flighten. För första gången i mitt liv såg jag ett Delta med egna ögon. Det är sällan jag blir imponerad, men synen genom fönsterutan var helt fantastisk.

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0