Ändra inställning

Fortsättning från tidigare inlägg.
 
Förra inlägget handlade om hur min syn på de organiserade tiggar-Romerna påverkat. De stör mig helt enkelt. Många kanske tycker att min attityd är hård och enkelspårig. Det kan stämma på sätt och vis. Jag orkar inte hela tiden väga in alla olika faktorer som bidragit till att Romerna nu är här och irriterar mig. Visst är tragiskt att folk behöver leva så. Men det skiter jag i varje gång någon av dem trycker upp en kopp i ansiktet på mig.

För ett par veckor sedan kom jag insikt. Att de tiggande Romerna irriterar mig är givet. Även varför. Det som hände då var att jag förstod att Romerna misslyckats med hur de profilerar sig. Deras varumärke är skit. Kört i botten helt enkelt. 
 
Inte undra på att mina vibbar för dem är dåliga. Hur mycket jag än funderar så kan jag inte komma på något positivt de för med sig på gatorna där jag går. Jag har faktiskt svårt att se något positivt överhuvud taget när det gäller Romer. Det enda är Gipsy musik. Den är bra. Sen är det bara negativiteter.
 
Det är inte så att jag är en inskränkt idiot. Felet ligger givetvis i varumärket "Romer". De har en kass pr-apparat. Någon måste ha stulit den. Gör Romerna något för att ändra på rådande nidbild? Bilden har levt med länge. Det florerar ju massor av historier kopplade till deras kultur och missanpassning. Det är klart att man som påverkningsbar människa tar dessa för sanningar ifall man inte kan faktakolla uppgifterna eller få höra den andra sidan.
 
Vems är ansvaret? Enkelt. Det är Romernas. De stärker knappast bilden av dem själva genom att irritera mig varje dag.
 
Vad kan de göra? - De borde kollektivt ta fram en strategi för deras tiggeriverksamhet. De måste de tagga ner för att folk på sikt ska se dem med positiva ögon. Förhållningsreglerna kan exempelvis vara:
* Var trevlig
* Tagga ner
* Var ödmjuk -Vilket de flesta av Svenska tiggare är. Dem hjälper man ju hellre.
* Fejka inte funktionshinder
* Sluta svärma kring samma kvarter
* Sov inte ute synligt. Jag och många andra stör oss på att alltid se problemet.
 
I ett större perspektiv måste Romerna bli bättre på att integrera sig. EU får väl lägga en slant på riktade insatser.
Tillsätta en grupp som tillsammans med representanter för Europas Romer kartlägger problemet för att sedan presentera en handlingsplan. Verkställ. Hur svårt ska det vara om viljan finns hos samtliga parter? Kanske är inte det här en EU-fråga? Vad vet jag. Lägg det på nationell nivå då. Gör bara något så att jag slipper leva kvar med mina fördomar.
 
Som sagt, varumärket är värdelöst. Bygg om det med musiken som bas.
 
 
 
 
Det känns okay att ladda ner Romsk musik.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Stolt rom

Jag uppskattar generellt sett dina inlägg, de är roliga och passar vardagslunken. Men jag har väldigt svårt att ta till mig din rasistiska sida. Alla romer är inte tiggare Skalman och det är inget som ligger i våra gener. Sök djupare förklaringar till sociala orättvisor istället. Kan ett par tusen års förföljelser och stigmatisering av en folkgrupp möjligen göra att de systematiskt utesluts hur samhället vara en förklaring till att många romer är tiggare?

Svar: Tack för att du uppskattar inläggen. Att inläggen skulle vara rasistiska kan man visserligen tvista om. Ibland ser man det man vill se. I det här fallet såg jag ett fenomen som stör mig i min vardag. Jag rfunderade och kom fram till en slutsats som mynnade ut i varumärket "Romer".
Jag liksom många andra har en bild över folkgruppen som jag, och säkert andra, vill ändra på. Det var därför jag lyfta idén om att tillsätta en grupp på nationell eller EU-nivå.

Årtusenden av förföljelse är ingen garanti för att uteslutas. Se bara på Judarna. De är är den gruppen i världen som klarar sina högre studier bäst (i USA iaf), och har stora framgångar i olika sektorer.

Du har rätt. Alla Romer är inte tiggare. Det är just det som är själva poängen. Jag som en normal svensk vet inget om Romer utöver skrönor, nyhetsrapportering och det man ser på stan.
SkalmanAl

2014-05-26 @ 15:55:45
Postat av: A.E.N.

Nu kliar det i mina skrivarfingrar men jag drar mig tillbaka för en stunds kontemplation.

Svar: Då får vi se om du hittar tillbaka till kommentarsfältet snart.
SkalmanAl

2014-05-27 @ 07:20:34
Postat av: A.E.N.

I will, I will.

2014-05-28 @ 23:59:00
Postat av: Berisha

Bra och förklarande replik.
Tydligt.

2014-06-02 @ 15:30:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0