Fotbollsdamerna lider av dålig värdegrund

Jag har berört våra fotbollsdamer tidigare. Läs här. Ett ständigt missnöje sipprar ut från dem. Är det inte orättvis behandling av fotbollsförbundet, så är det otur och ursäkter i deras matchresultat.
 
Tidigare har jag inte kunna pin pointa skenhelighet, utan mest sett mönster i hur de ser på sig själva och deras omgivning. Men nu har jag noterat utspel som är bedrövliga ur ett mänskligt perspektiv. Ja, om man står för jämlikhet, sånt som fotbollsdamerna gnatar om. Det är nu för mig tydligt, att vissa fotbollsdamer inte står för jämlikhet mellan vare sig kön eller folkslag.
 
Låt mig presentera den sista tidens chockerande utspel från fotbollsdamerna.
 
Kort bakgrund
Förra året vid kaoset kring bilen som Anders Svensson fick av fotbollsförbundet, uttalar sig Pia Sundhagen. Hon hävdar att Svenska fotbollsförbundet saknar värdegrund i och med att ingen bil lämnades över till den dam som gjort flest landskamper. Fotbollsdamerna och Pia Sundhagen drog igång en jämställdhetsapparat. Just ordet "värdegrund" verkar vara ett av Pias Sundhagens favoritord. Jag har sett och hört henne använda det vid flera tillfällen.
 
Jag skrev mina tankar om hela spektaklet, som går att läsa här.
 
Händelser
1) Kanada håller i fotbolls-VM nästa sommar. De svenska fotbollsdamerna är av olika anledningar missnöjda med arrangemanget. Det som chockerar är Lotta Schelins uttalande. Lotta är en av damernas största stjärnor och säger: - Det har varit lite haikon kaikon med planer hit och dit.
 
Haikon kaikon, har så vitt jag vet sitt ursprung från det romska familjenamnet "Taikon". Haikon kaikon betyder i sammanhanget ungefär; oreda, hip som happ, opålitlig. Lotta Schelin lägger alltså på negativa egenskaper på en folkgrupp, vilket är rasistiskt.
 
Jag har inte hört eller sett Pia Sundhagen, eller någon från förbundet ta avstånd från det rasistiska uttalandet. Artikeln finns att läsa här.
 
2) USAs stjärnmålvakt Hope Solo väntar på rättegång för misshandel av sin syster och systerns son. Pia Sundhagen som är Sverige förbundskapten och även varit förbundskapten för Hope Solo tidigare, uttalar sig. -Det var som USA:s förbundskapten Jill Ellis kommenterade: det är bra om hon är ur fängelse så hon kan lira för hon betyder väldigt mycket för det laget."
 
Marlene Sjöberg, en svensk försvarsspelare säger: - Hon är en jättehärlig person. En energispridare. Varje träning var som en match. Jag har bara positiva bilder av henne. Jag tyckte om henne skitmycket och umgicks väldigt mycket med henne.
 
Marlene fortsätter: – Det är svårt att säga något, man har ingen aning om vad som har hänt, om hon har blivit hetsad.
 
Menar Marlene Sjöberg att det är okay att misshandla syrrans barn och barnets mamma om man blir provocerad?
 
Vare sig Pia Sundhagen eller någon annan i artikeln tar avstånd från misshandeln, utan de uttalar sig bara positivt om Hope Solo. Är det en bra värdegrund?
 
Artikeln finns att läsa här.
 
3) NBA-svensken Jeffery Taylor döms till 18 månaders skyddstillsyn för misshandel av sin flickvän. Som jag förstår det så slipper han fängelse.
 
NBA markerar genom att stänga av Taylor 24 matcher. Svenska basketförbudet markerar genom att stänga ute Taylor från landslagsspel under säsongen 2014/2015, vilket är ett stort avbräck för Sverige. Förbundet menar att man måste ta avstånd från våld.
 
Om nu Pia Sundhagen sitter på en sådan fantastisk värdegrund borde väl även hon ta avstånd från Hope Solos misshandel, och dessutom uttrycka önskan om att USAs damfotbollsförbund markerar mot misshandel? Eller är det så att herr-ligor ser allvarligare på misshandel än vad Pia och hennes damer gör?
 
4) I somras petades forwarden Asllani av Pia Sundhagen inför en landskamp. Asllani blev intervjuad och sa:      - Hade jag hetat något annat och skrattat och dansat och gjort mig till kanske man spelar.
 
Det är såklart svårt att ta det som Asllani för en sanning. Kanske är det bara trams. Det som är intressant är att det ändå passar in i det som jag tolkar är Pia Sundhagens värdegrund.
 
Jag är besviken över att svensk press inte granskar fotbollsdamerna. Är de fridlysta? För mig är det tydligt att Pia Sundhagen och somliga fotbollsdamer måste jobba på sin syn kring våld, jämlikhet och rasism - speciellt som de sitter på landets högsta hästar.
 
 
 
 
 
Bollen är rund - och skuggad.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0