Fotbollsdamer och stolthet

Ingen kan väl ha undgått att det pågår ett Fotbolls-VM? Våra svenska damer har kämpat på konstgräs i ett par matcher och kanske inte nåt sina förväntningar om att nå medalj. Noll vinster. Samtliga experter verkar vara eniga om att deras prestation varit undermålig. Så jag hoppar över att recensera deras insats.

Istället ska jag lyfta en fundering jag har kring fotbollsdamernas attityd och lojalitet gentemot det svensk landslaget. I och med att VM gick så uselt, så är Sverige inte garanterade en OS-biljett. Ett litet hopp finns fortfarande i denna skrivande stund. Fast det ligger inte i damernas händer. I bästa fall behöver damerna kvala in till OS, vilket även det blir svårt.
 
Under många år har det pågått en debatt kring att damfotboll borde få mer utrymme i media. Damerna och PK-Sverige vill att bevaknigen ska ligga kring samma nivå som för herrarna. Det kan man tycka vad man vill om. Vissa skulle hävda att marknadskrafterna justerar bevaknigen så snart det finns ett publikstöd och således pengar att tjäna. Andra hävdar att det istället är en rättvisefråga och då måste alla chippa in, även fast det saknas likvärdigt intresse för damfotboll.
 
Med tanke på att damerna och PK-Sverige lobbat för ökad bevakning under många år, så är det för mig helt obegripligt att många av damtruppen nu uttalat sig om att de inte är säkra på fortsätt spel i damlandslaget. Om man blir uttagen ska man väl ställa upp för sitt landslag? Det måste ju ses som en stor ära men också som en självklar plikt?!!
 
Jag har förståelse för att Therese Sjögran med sina 38 år lägger av, men de andra som nyss är fyllda 30??? Man kan ju inte skita i landslaget bara för att OS ser avlägset ut och landslaget tappat placeringar på världsrankingen. Vilken illojal medgångsmentalitet. Fy fan.
 
Hur tänker PK-Sverige och fotbollsdamera nu? Är det så man skapar publikstöd och blir folkkär? Tycker de borde ta ett snack med Anja Persson, Kajsa Bergkvist, Pernilla Wiberg, Kallur och andra framgångsrika damer. Har man någonsin hört annat än vinnarattityd från dem?
 
Är det någon som vet hur stor andel kvinnor det var som tittade på Dam-VM? Jag skulle gissa att majoriteten var män. Mycket ska ha mer...
 
 
 
 
 
Tänk att få ta del av Pia Sundhagens ofiltrerade tankar om hennes landslag.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Conan

Lite lam comeback skalmanal även om ämnet i sig förtjänar ett inlägg. Lite trist och pk dock, har du gått och blivit SOSSE?

Svar: Haha, är SkalmanAl så transparent?
SkalmanAl

2015-07-05 @ 12:13:29
Postat av: E.A.N.

Jag kontrar väl Conan. GÄSP!

Svar: Ok, jag hör er... Får se om jag får in ett inlägg med mer udd dagarna som kommer.
SkalmanAl

2015-07-07 @ 10:25:15
Postat av: E.A.N

Hallå !!! Har datorn kraschat. Eller hjärnan ? Kom igen nu och reta upp oss. Det finns ju hur mycket som helst att sparka på i dessa dagar. Om jag säger Magdalena Andersson borde du väl vakna ? Du blev ju i alla fall av med runt 700 hatobjekt under hajj!
Ligg inte i korgen och sov, seså, hämta pinnen ;-)

2015-09-26 @ 17:04:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0